Under ett års tid ska tio hushåll i Lomma, Kävlinge och Svedala utmana sig själva att minska sitt avfall. Vem blir en Minimeringsmästare?

Vem minskar sitt avfall mest?

Nu drar tävlingen Minimeringsmästarna igång. Under ett års tid ska tio hushåll i Lomma, Kävlinge och Svedala utmana sig själva att minska sitt avfall. Under året hålls fem tematräffar med tillhörande utmaningar. Vem klarar att minska sitt avfall mest?

Hemmet väller över av grejer, tiden räcker inte till och samtidigt läser vi nyheter om att vi befinner oss i en klimatkris. Det är lätt att få ångest. Men nu vänder vi på det! Hur når vi punkten där vi är nöjda med det vi redan har och samtidigt får mer tid för det som verkligen betyder något?

10 hushåll utmanas under ett år

Under ett års tid ska 10 hushåll från Lomma, Kävlinge och Svedala kommuner inspireras till att leva mer hållbart. Under året hålls tematräffar om hållbar konsumtion, matsvinn, farligt avfall, delande och textil med tillhörande utmaningar. Det kan till exempel handla om att laga restmåltider eller säga nej till onödiga grejer - och köpa en begagnad present till någon nästa gång du går bort på kalas. Samtidigt ska de dela med sig av sina erfarenheter i sociala medier för att inspirera andra. Vid olika tillfällen under året väger de sitt avfall för att se hur de lyckas minska det. Tävlingen Minimeringsmästarna hålls över hela landet och arrangeras i Lomma, Kävlinge och Svedala av Sysav.

- Årets roligaste tävling är igång, äntligen. Vi har ett gäng engagerade familjer som under ett år utmanas och inspireras till att minska sitt avfall. För några av familjerna är matsvinn något som man vill lära sig att undvika, för andra är att plastbanta en utmaning. Jag är säker på att vi kommer att lära väldigt mycket av varandra under tiden. Kul också att det är många kommuner från Skåne som är med och tävlar, säger Jonna Ganslandt, projektledare på Sysav.

Så går det till:

I Minimeringsmästarna tävlar hushåll i hela Sverige mot varandra i att minska sina avfallsmängder och hur vi kan leva mer hållbart. Under ett år ses deltagarna på träffar med fem olika teman: hållbar konsumtion, matsvinn, farligt avfall, delande och textil. Utifrån dessa teman ska deltagarna genomföra olika utmaningar och samtidigt sprida sina erfarenheter via sociala medier. Deltagarna får poäng för hur de genomför sina utmaningar och hur mycket de minskar sitt avfall. Sysav arrangerar Minimeringsmästarna i Lomma, Svedala och Kävlinge. Läs mer: https://www.minimeringsmastarna.se/

Hållbar konsumtion – första temat

Imorgon onsdag samlas alla Minimeringsmästarna för den första tematräffen. Träffen äger rum på Sysav och hushållen kommer bland annat att få inspiration från Sysavs miljöpedagog Ann Nerlund som berättar om sitt köpfria år.

Minimeringsmästarna i Skåne:

Från Skåne deltar nio kommuner i Minimeringsmästarna – Lomma, Svedala och Kävlinge från sydvästra Skåne och från nordvästra Skåne deltar Båstad, Helsingborg, Höganäs, Åstorp och Ängelholm.

Varför Minimeringsmästarna?

Vi shoppar i Sverige som om det fanns 4,2 jordklot och vi gör av med 466 kg avfall varje år per person. Det är nästan ett halvt ton! Per person! Ja, det är galet. Men det går att göra något åt det, och vi kan göra det tillsammans. Att minska på sitt avfall är inte bara bättre för miljön - du kan spara pengar och få mer tid till annat. Därför finns Minimeringsmästarna - ett initiativ från Göteborgsregionen (GR), som finansieras av Avfall Sverige.