Fram till augusti ska Begagnade Vitvaror sortera och hämta vitvaror i bra skick för reparation och försäljning.

Begagnade vitvaror får nytt liv på Norra Hamnen

I ett nytt projekt ska Begagnade Vitvaror under vardagar sortera och hämta vitvaror som de bedömer går att reparera och sälja vidare. Projektet pågår till augusti på Norra Hamnens återvinningscentral och är ett samarbete mellan Sysav, Begagnade Vitvaror och El-Kretsen.

I Sverige slängs stora mängder elektronik som går att rädda och Begagnade Vitvarors (BVV) förhoppning är att kunna rädda så många vitvaror som möjligt och ge dem ett nytt liv. Besökare på Norra Hamnen hittar under projekttiden både en skylt om projektet och tydligt märkta lastbilar från BVV.

- Vi skapar möjligheter att återanvända och förlänga livslängden på förbrukade varor. Det gör att vi kan nyttja utnyttjade produkter så optimalt som möjligt, säger Patrik Lövgren, områdeschef.

Efter projektet får Sysav en rapport med antal hämtade vitvaror, märke, antal reparationer och antal som använts till reservdelar.

BVV är störst i Sverige på återanvändning av vitvaror. BVV erbjuder produkter till försäljning från de största tillverkarna till privatpersoner, företag, fastighetsägare samt bostadsrättsföreningar.

El-Kretsen är ett icke-vinstdrivande företag som ägs av 19 branschföreningar.