Att renovera hemmet innebär ofta stora mängder avfall, men det finns alternativ.

Så renoverar du huset mer hållbart

Genom god planering och hållbarhet som ledstjärna kan du återbruka dig till ett mer miljövänligt husbygge. Vi berättar hur.

Semestertider är ofta renoveringstider i Sverige. Byggnadsställningar byggs, paneler målas, trädgårdar grävs upp och inredning rivs ut. Samtidigt riskerar husrenoveringen att bli en riktig miljöbov när gammalt ska bytas ut till nytt.

Avfallsmängderna ökar
Enligt ny statistik från Naturvårdsverket ökade avfallsmängderna med 13% på två år, mellan 2014-2016. Totalt uppkom 142 miljoner ton avfall år 2016. Förutom gruvavfall, som stod för den största delen, gav byggbranschen upphov till en av de större mängderna med sina 9,8 miljoner ton avfall.

Tillvarata befintligt material
För att bidra till kretsloppet och hushålla med både dina och naturens resurser är återbruk av byggmaterial ett bättre alternativ vid renovering. En plats för sådant återbruk är Malmö Återbyggdepå där du både kan lämna in och köpa begagnat byggmaterial. Utbudet varierar från enstaka varor till material i stora serier. I sortimentet finns såväl tegel och takpannor som plattor, kakel, fönster, dörrar, skåp, bänkar, sanitetsporslin, beslag, gångjärn, elektriskt material – ja, allt möjligt.

Malmö Återbyggdepå drivs gemensamt av Sysav och Malmö Stads Serviceförvaltning och hittas på Spikgatan 3 i Malmö. Välkommen med ditt nästa byggprojekt!