Nya tankar, en smula kreativitet och voilà så är du en Resterkock

Är du kökets hjälte och vår nästa Resterkock?

Det är dags för den årligt återkommande mattävlingen Resterkocken. En tävling som prisar de bästa tankarna kring hur man på ett idérikt sätt kan ta tillvara på matrester och på så sätt minska matsvinnet. I Resterkocken uppmanas och utmanas barn och unga att använda sina sinnen och vara kreativa i köket.

- Vad är skillnaden på bäst-före-datum och sista förbrukningsdag? Hur kan man kan se, lukta och smaka om en produkt är okej att äta? Kan den bruna bananen användas i en kaka och kan skal från hängiga potatisar och morötter bli goda chips? Bra och nyttiga frågor som hjälper till att minska matsvinnet och ta tillvara på matresterna i kylen eller i skafferiet. Det är både plånboken och miljön som vinner på att vi alla blir bättre på att ta vara på våra matrester, säger Ann Thorén, projektledare Sysav.

Så här går tävlingen till:
Laga något riktigt smaskigt av resterna i kylen, rädda mjölken med kort utgångsdatum eller leta fram förra årets grötris i skafferiet och gör ett supersmarrigt mellanmål. Fota, filma eller skriv ner receptet och voilà – du är en resterkock!

Vem kan tävla?
Barn och unga i grundskolan kan tävla enskilt eller i grupp med sitt bästa restrecept.

Fina priser:
Första pris i år är 10 000 kr till klass­kassan och andra pris 3 000 kr till klasskassan. Pris 3-24:e pris vinner presentkort till klassen från Matsmart.se (värde 900 kr/stycket).

Tävlingsperiod:
Tävlingen pågår mellan 1 oktober-1 december 2020.

Vinn med hjälp av hjärtröster
Ett presentkort från Matsmart (värde 900 kr) tilldelas det tävlingsbidrag som fått flest hjärtröster! Dela länken till ert bidrag med föräldrar, vänner och andra elever på skolan för att få så många röster som möjligt!

Jury:
Sandra Mastio
Sandra vann Sveriges mästerkock 2015, driver restaurangen Mastio pizzeria i Malmö och är programledare i Timjan, tupp och tårta på SVT. Sandra är aktuell i "decenniets mästerkock" på TV4 i höst.

Malin Broman
Malin är kock och matstylist med utmärkelser som Årets Gastronomiska Medieprofil i Skåneland och Årets Matambassadör i Höganäs.

Erik Andersson
Erik driver den hållbara restaurangen SPILL i Malmö. Vinnare av bland annat Skånska Gastronomiprisets hållbarhetspris.

Visste du detta om matsvinn:

• De livsmedel som hushållen slänger mest av är frukt och grönsaker följt av kött, fisk, skaldjur och ägg samt bröd och bakverk.
  • Varje år slänger svenska hushåll drygt 900 000 ton matavfall. Nästan hälften av det som slängs är mat som hade kunnat ätas.

Om Resterkocken:

Kampanjen har som mål att minska matsvinnet i hushållen. Resterkocken riktar sig till barn och unga i grundskolan och har som mål att minska matsvinnet samt öka kunskapen om livsmedlens hållbarhet och användningsområden. Tävlingen är ett initiativ från Sysav, NSR, NÅRAB, VIVAB och LSR samt Svenljunga och Kristianstad