Ola Göransson och Daniel Stridh grundarna av place2place, samt Vaish, Jed and Max – grundarna av Cohabit samt Anne Marbrandt vd Nyföretagarcentrum Öresund

Cirkulär inredning vinner hållbarhetspris

En hållbar framtid kräver hållbara affärsmodeller. Därför Sysav har tillsammans med Nyföretagarcentrum Sydöstra Skåne och Nyföretagarcentrum Öresund instiftat två hållbarhetspris, som syftar till att belöna och uppmärksamma företag som har ekologisk hållbarhet som ledstjärna för sin verksamhet.

I år tilldelades Cohabit och place2place priser, två aktörer som båda arbetar med cirkulära affärsmodeller gällande inredning, men på olika vis.

place2place - förenklad cirkularitet

Enligt grundarna Ola Göransson och Daniel Stridh själva är place2place Sveriges första digitala marknadsplats för cirkulär inredning. De har genom digitaliseringen lyckats göra återbrukad inredning mer tillgänglig, och samtidigt sänkt tröskeln för slutanvändaren.

Juryns motivering löd:

Årets pristagare är ett cirkulärt företag, det är företagsidén. Återbruk har varit den röda (läs:gröna) tråden och idag har företaget två cirkulära affärsområden, som möjliggör hållbara val när det kommer till kontorsmöbler och inredning.

Vinnarnas filosofi är att återbrukad inredning skall vara tillgänglig- det har möjliggjorts genom digitalisering.
Med sina digitala lösningar är de nybyggare i en traditionell bransch.

Företaget har stor utvecklingspotential då deras digitala lösningar kan vara applicerbara på många andra branscher.
Med stort mod, målmedvetenhet och en stor portion entreprenörskap har de gått före och visat vägen till ett mer cirkulärt samhälle.

Cohabit - självupplevt problem bakom idén

Cohabit är en startup för möbeluthyrning med cirkulär ekonomi som är baserad i Malmö. Företaget strävar efter att göra hållbar konsumtion bekväm, tillgänglig och överkomlig genom att erbjuda begagnade möbler för uthyrning.

Det hela startade som ett kursprojekt och bygger på grundarnas egna upplevelser att som internationella studenter behöva möblera sina tomma och tillfälliga studentbostäder. Via Minc i Malmö rekommenderades rådgivning hos Nyföretagarcentrum, som gav värdefull information om företagande i Sverige.
Projektet har nu utvecklats till ett företag med stor expansionspotential, och siktar på att etablera sig i andra större studentstäder. Idag är Cohabit verksamma i Malmö och Lund.

Juryns motivering löd:

För ett beprövat och efterfrågat koncept, där gamla möbler möter nya ägare – Cohabit visar själva essensen av cirkulär ekonomi. Med stor glädje ger vi priset till entreprenörer som bokstavligen visar var skåpet ska stå.

Sysav är ett miljö- och återvinningsföretag som tar emot, behandlar och återvinner avfall från hushåll och industrier. Sysav skapar värde för samhälle och kunder genom en hållbar resurs- och avfallshantering. Vi återför värdefulla resurser och återvunnen energi och bidrar på så sätt till minskade koldioxidutsläpp och uttag av jungfruliga råvaror. Vi verkar för ett samhälle med cirkulära flöden, hållbar produktion och konsumtion, där onödigt avfall inte uppstår. Vår vision är att vi ska bidra till att skapa världens mest hållbara region, för denna och kommande generationer - tillsammans med våra kunder, samarbetspartners och invånarna i våra 14 ägarkommuner.