Julbuketter och julgrupper i säsongsgrönt är en vacker, hållbar present. Buketten är framtagen av matkreatör Malin Broman. Foto: David Back.

Julbuketten ska vara grön

Låt julens bukett gå i säsongsgrönt, för att sedan sluta på tallriken. Bind ätbara buketter av kålsorter, rotfrukter och frukter. Mottagaren får en hållbar och vacker gåva – och härliga vegetariska godsaker till julbordet.

Matkreatören Malin Broman har tagit fram vinterns vackraste bukett – den ätbara. Gör julbuketten av det som växer i säsong – kål som svartkål, grönkål och brysselkål på stock passar perfekt.

–Det kan vara svårt att hitta en hel brysselkålsstock, men be frukt- och gröntpersonalen i livsmedelsbutiken att ta hem från grönsaksgrossisten.

TIPS! Bladen som är på toppen av brysselkålsstocken går utmärkt att koka och servera tillsammans med brysselkålen eller koka ner i en soppa och mixa med lite buljong och grädde.

Vackra örter

Örter som persilja kan finnas med långa stjälkar i grönsaksdisken och passar fint i buketten. Torka skivor av äpplen och apelsiner i en vanlig varmluftsugn och bind i buketten som vackra detaljer.

TIPS! Vinterns julbukett håller sig bra utan vatten, men gillar kyla. Den passar utmärkt en stund på julbordet, men flyttar gärna in i kylen på kvällen.

Gör en ätbar julgrupp

Tycker du att det är svårt att binda en bukett? Gör en julgrupp i korg! Det blir faktiskt lika fint och juligt att lägga ner alla fina kålsorter, vinteräpplen, apelsiner, hela valnötter eller kanelstänger i en vacker korg istället för den vanliga julgruppen.

Leta efter:

• Grönkål
  • Brysselkål
  • Svartkål
  • Broccoloco (broccoli med lång stjälk)
  • Kronärtskockor med stjälk

TIPS! Allt i korgen kan med fördel skäras ner i en gryta med buljong och lite grädde – mixa och voilà: världens godaste soppa! Eller ånga kålen lätt, skär i äpplen och pressa apelsin över så får ni en enkel, färgsprakande och god grönkålssallad på julbordet.

God grön jul!

Om Hållbara presenter

Sysav har tillsammans med sina ägarkommuner tagit fram en sida för att inspirera och informera om hur vi kan tänka nytt och mer hållbart kring presenter. Vårt uppdrag är att minska avfallet enligt avfallshierarkin genom att undvika onödig konsumtion, öka återbruket och återvinningen.
Fler hållbara presenttips hittar du på: www.hallbarapresenter.se