Synd att slänga! Räddade rester blev nya rätter

Synd att slänga! Räddade rester blev nya rätter

Årets upplaga av Resterkocken - en matlagningstävling för barn och unga med fokus på matsvinn - är avslutad och idag avslöjas vinnarna. Nästan 300 bidrag tävlade i årets tävling som samordnas av Sysav. Årets bidrag imponerar med kreativa idéer och smarta restrecept.

Varje år slänger hushåll i Sverige cirka 15* kilo ätbar mat per person. Siffrorna talar för sig själva - mycket mat kastas i onödan. Det är dags att se matrester som möjligheter och använda dem som ingredienser till nästa goda rätt.

- Tävlingen Resterkocken är mer relevant än någonsin. Att minska matsvinn är inte bara ekonomiskt, det är även klimatsmart. Förmågan att skapa god mat av rester är en viktig kunskap, och att inspirera unga är extra givande. Deltagarna i Resterkocken visar imponerande kreativitet, vilket ger hopp och glädje. Tävlingen främjar medvetenhet om matsvinn och uppmuntra alla att skapa hållbara måltider, säger Ann Thorén, projektledare Sysav.

Bli inspirerad

Alla årets recept samt recept från tidigare år finns på resterkocken.se. Där finns mycket att inspireras av.

Årets vinnare

Resterkockens jury, bestående av Sandra Mastio, Malin Broman och Erik Andersson, har utsett årets vinnare.

Vinnare i kategorin klass F - åk 6:
Sövestad skola åk 3, Olivia, Ystad kommun

Olivias korvgryta med pasta

Juryns motivering: Rester av tacos och falukorv får en helt ny kostym som tilltalar de flesta. Att lägga ihop rester från två olika måltider är mer frestande än att äta samma rätt som dagen innan och är helt rätt sorts upcycling av enkla vardags råvaror. Lite nytänk och fint serverat blir det en helt egen rätt och en rätt som fler barn i den ålder kan göra hemma för att minska svinnet och för att få en vällagad måltid istället för mackor när det ska gå snabbt.

Vinnare i kategorin klass åk 7- åk 9:
Sophiaskolan åk 9, Simrishamn kommun

Pizza Rosso Bianco

Juryns motivering: Detta bidrag stod ut bland alla andra bidrag, här snackar vi helt enkelt next level på ta tillvara, smaker och utseende. Filmjölk blir färskost, vasslen tas tillvara, blast, juice, skal, allt får sin egen plats på denna otroligt vackra räddade pizza. Rostade pumpafrön och vackert rödbetssalt som pricken över i:et. Vackert, smart och räddat!

Hjärtröster: Sofielundsskolan 9c, Ilham, Hilda, Greta, Lamis & Libin

Piroger med kallsås | Resterkocken – en skoltävling för barn och unga
Priset för flest hjärtröster det vill säga det bidrag som fick flest hjärtan av familj, vänner och klasskompisar.

Vinnare av presentkort

Stort grattis också till alla fantastiska vinnare av presentkort från Matsmart och tack för era fina bidrag.

Se vinnarna här: Resterkocken

Årets jury:

Sandra Mastio Kock/kokboks­författare

Sandra vann Sveriges mästerkock 2015, driver restaurangen Mastio pizzeria i Malmö och har varit programledare i Timjan, tupp och tårta på SVT. Och hon brinner för att minska matsvinnet!

Malin Broman Matkreatör

Malin är kock och matstylist med utmärkelser som Årets Gastronomiska Medieprofil i Skåneland och Årets Matambassadör i Höganäs. Hon sitter också i juryn för Skånska Gastronomipriset.

Erik Andersson Kock

Erik driver den hållbara restaurangen SPILL i Malmö. 2019 vann Erik Skånska Gastronomiprisets hållbarhetspris och Malmö stads Näringslivspris inom miljö och hållbar utveckling.

Så här gick tävlingen till:

Utmaningen var att laga något riktigt smaskigt av resterna i kylen, rädda mjölken med kort utgångsdatum eller leta fram förra årets grötris i skafferiet och gör ett supersmarrigt mellanmål. Fota, filma eller skriv ner receptet och voilà – du är en resterkock!

Tävlingen pågick mellan 1 oktober-1 december 2023. Resterkocken återkommer hösten 2024. Barn och unga tävlade enskilt eller i grupp med sitt bästa restrecept.

Fakta om matsvinn:

• Varje år slänger hushåll i Sverige cirka 15 kilo ätbar mat per person. Det som oftast blir matsvinn är frukt, grönsaker, bröd och matrester.
  • Förutom detta hälls dessutom 18 kilo mat och dryck ut i vasken, per person och år. De produkter som oftast hälls ut är kaffe, te och mejeriprodukter.
  • Sammanlagt slängs alltså 33 kilo mat per person och år, för en familj på två vuxna och två barn handlar det om cirka 130 kilo per år.
  • För en familj på två vuxna och två barn motsvarar matsvinnet en kostnad på mellan 3000-6000 kronor per år.

Källa* Livsmedelsverket - Fakta om matsvinn (livsmedelsverket.se)

Resterkocken riktar sig till barn och unga i grundskolan och har som mål att minska matsvinnet samt öka kunskapen om livsmedlens hållbarhet och användningsområden. Tävlingen är ett initiativ från Sysav, VIVAB, LSR, Uppsala Vatten och ÖGRAB samt Svenljunga, Partille och Kristianstad kommuner.