Talangbanken - ett nytt sätt att få jobb

- Jag drivs av att hitta lösningar och förändra sådant som inte fungerar, berättar Susanne Sundling, grundare och VD på Talangbanken. Därför förenklar vi nu för företag som saknar rekryteringsbudget och HR-avdelningar som söker ny personal.

Tankarna kring hur Talangbanken ska fungera har vuxit fram ur Susannes egen frustration.

– Jag satt som ekonomi- och personalansvarig på Mälarrör AB, ett snabbväxande företag som under en period på fem år gick från 16 till 60 medarbetare. Att som ett litet växande företag, utan en stor rekryteringsbudget, vara tvungen att lita till traditionell annonsering via dagspress och Arbetsförmedlingen var rent ut sagt en mardröm. Att hantera hundratals ansökningar på varje utlyst tjänst, sålla, intervjua och välja rätt kandidat var enormt tidsödande och vi hade varken kunskap eller budget att anlita ”rätt” rekryteringsföretag. Vi testade några gånger men blev enbart besvikna. Kändes som vi slängde både tid och pengar i sjön, pengar som vi behövde till kärnverksamheten. Det kostar slantar att växa!

Vad är skillnaden mellan Talangbanken och en traditionell CV-databas?

- Hos oss finns inga jobbannonser. Istället fokuserar vi på att synliggöra de arbetssökande talangerna. Den som söker jobb skriver alltså en presentation, beskriver vad hen vill jobba med och skapar sitt eget skyltfönster. Genom att lägga upp en profil med kompetens, egenskaper och drivkrafter blir du sökbar för drömjobbet. Hos oss får du dessutom utrymme att berätta vad du kan tillföra och varför en arbetsgivare välja just dig. Vi tror nämligen att arbetsgivare gillar och vill ha engagerade och motiverade kollegor. Hos oss hittar och kontaktar företag och rekryterare talanger direkt via Talangbanken. Utan mellanhänder.

Talangbanken marknadsför de arbetssökande via den egna sajten, i sociala medier, olika nätverk och tipsar företag som söker nya medarbetare.

-  Vi ska inte konkurrera med de stora jobbsökarsajternas tusentals CVs. Vårt erbjudande till rekryterande företag är något helt unikt, nämligen aktuella talangprofiler som företagen själva letar fram och kontaktar. Vi vänder helt enkelt på jobbsökeriet. Enkelt och dessutom gratis, avslutar Susanne

• Arbetslöshet

• socialt entreprenörskap
  • nytt jobb