Ny statistik för Q2 2023 visar fortsatt återhämtning för Tallink Grupp

Tallink Grupp har idag publicerat sin passagerar- och fraktstatistik för juni och andra kvartalet 2023. Siffrorna visar att koncernen transporterade 1 541 081 passagerare under det andra kvartalet av räkenskapsåret 2023 (april-juni), vilket är en minskning med 0,7 % jämfört med samma period förra året (1 552 174 passagerare under andra kvartalet 2022). Minskningen drevs främst av charteravtal för vissa av fartygen i flottan. Jämfört med andra kvartalet 2022 transporterade de utchartrade fartygen Silja Europa och Galaxy sammanlagt mer än 250 000 passagerare.

Antalet fraktenheter som transporterades över de normala rutterna under Q2 2023 minskade med 22,0 % till 85 359 enheter (109 380 under Q2 2022) och antalet passagerarfordon ökade med 5,0% under Q2 2023 till 236 756 enheter jämfört med samma period förra året (225 563 under Q2 2022).

I juni 2023 transporterade bolaget totalt 592 887 passagerare, vilket är en minskning med 1,3 % jämfört med juni 2022 (600 488 passagerare transporterade i juni 2022). Minskningen drevs främst av charteravtal för vissa fartyg. Antalet transporterade fraktenheter minskade med 24,9 % till 27 738 enheter (36 911 fraktenheter i juni 2022) medan det totala antalet transporterade passagerarfordon i juni 2023 ökade med 5,1 % till 96 086 fordon (91 4221 personbilar i juni 2022).

För närvarande har Tallink Grupp chartrat ut 7 av 15 fartyg i sin flotta, fyra på kort tid och tre på långtidscharteravtal.

- Vi är glada att kunna visa upp en fortsatt återhämtning av verksamheten under andra kvartalet 2023. Under samma period förra året fanns det ytterligare två fartyg som trafikerade våra normala rutter, vilket innebär att kapaciteten för de fartyg som trafikerar dessa rutter idag har förbättrats avsevärt. Effektiv, kostnadsmedveten och flexibel verksamhet är fortsatt nyckelorden för att kunna anpassa oss till allt som händer i omvärlden som påverkar oss, och vi ser väldigt positivt på de kommande månaderna, säger Tallink Grupps VD Paavo Nõgene i en kommenterar till statistiken för juni 2023 och Q2 2023.

Tallink Grupp är en av de ledande leverantörerna av passagerar- och frakttransporttjänster i den norra Östersjöregionen. Bolagets flotta består av 15 fartyg och företaget trafikerar olika rutter under varumärkena Tallink och Silja Line. Tallink Grupps aktier är noterade på Nasdaq Tallinn och Nasdaq Helsinfors.