Paavo Nõgene, VD för Tallink Grupp

Tallink Grupp levererar ett starkt första kvartal 2023

Tallink Grupp har idag publicerat sitt oreviderade finansiella resultat för första kvartalet 2023. Siffrorna visar en solid utveckling under det kvartal som utgör lågsäsong för bolaget och därmed historiskt varit det mest ekonomiskt utmanande.

Under kvartalet minskade bolagets oreviderade nettoförlust avsevärt jämfört med samma period förra året och uppgick till 5,4 miljoner euro (nettoförlust på 40 miljoner euro under första kvartalet 2022). Koncernens oreviderade konsoliderade intäkter förbättrades också jämfört med föregående år och nådde totalt 171,2 miljoner euro under första kvartalet i år (106,1 miljoner euro under första kvartalet 2022). Koncernens oreviderade EBITDA för första kvartalet visar en enormt positiv förändring jämfört med de senaste åren och nådde 27,1 miljoner euro under första kvartalet 2023 (-11 miljoner euro under första kvartalet 2022).

Koncernens investeringar under första kvartalet 2023 uppgick till 11,5 miljoner euro och utgjordes mestadels av tekniska förbättringar och allmänna uppgraderingar av tre av företagets fartyg under de planerade dockningarna under Q1 och uppgraderingar inom grön teknik, såsom landströmsutrustning, energieffektiva propellrar och mycket mer (investeringarna under första kvartalet 2022 uppgick till 8,9 miljoner euro).

Bolagets intäkter från linjedriften (kärnverksamhet) ökade jämfört med föregående år och uppgick till 124,5 miljoner euro (91,4 miljoner euro under första kvartalet 2022). Samtidigt ökade bolagets charterintäkter mer än niofaldigt, till 30,3 miljoner euro under första kvartalet i år, med 6 av företagets 15 fartyg utchartrade över världen (2,9 miljoner euro under första kvartalet 2022). Med ytterligare ett fartyg som chartras ut i början av maj i år, fortsätter charteravtalen för företagets fartyg att utgöra en betydande intäktsström för koncernen.

Bolaget fortsätter att upprätthålla en stark likviditetsbuffert på 231,5 miljoner euro i kontanter och outnyttjade krediter.

"Resultatet som visar en marginell förlust under det kvartal som varje räkenskapsår är vårt tuffaste kvartal, är ett resultat som vi är nöjda med. Det visar att vi står stadigt och levererar väl. Det såg till och med under en tid ut som, baserat på det initiala resultatet från årets två första månader, att vi skulle kunna nå break-even eller till och med en marginell vinst i slutet av kvartalet. I slutändan rapporterar vi dock en marginell förlust, men vi är nöjda”, säger Paavo Nõgene, VD för Tallink Grupp.

"Resultatet visar att de beslut vi har fattat över hela koncernen och de steg vi har tagit har varit de rätta. De gör det möjligt för oss att fortsätta på vår väg mot full återhämtning. Vår nyaste medlem av flottan, MyStar, presterar bra på linjen Tallinn–Helsingfors, de förändringar vi har gjort i tidtabellen och rutten för Baltic Princess på Åbolinjen har resulterat i ökat antal passagerare och högre kundnöjdhet, linjen Tallinn–Stockholm med Baltic Queen visar en återhämtning av passagerarantal på historiskt höga nivåer, och våra fartyg som chartrats ut över världen på solida långtidskontrakt presterar också bra.”

"Utmaningen vi stod inför med att ha tre shuttle-fartyg på linjen Tallinn–Helsingfors och att kunna säkerställa lönsamhet för dem alla tre, har nu lösts med det nyligen genomförda långtidscharterkontraktet för vårt shuttle-fartyg Star. Det är en ständig balans mellan att se till att vi har det mest optimala antalet fartyg i drift på våra reguljära linjer, och att hyra ut andra fartyg till olika projekt. Chartern bidrar helt klart till att minska de ekonomiska riskerna under lågsäsong, men leder förstås också ibland till svåra beslut som måste fattas gällande besättning, likt de vi nyligen har varit tvungna att fatta på grund av att Star och Isabelle har chartrats ut långsiktigt utan Tallinks egen besättning.”

”När första kvartalet nu har lagt en bra grund för resten av året behöver vi fokusera och bygga vidare på detta. Vår mest hektiska säsong är snart här och förberedelserna för detta är i princip slutförda, med dockningar och uppgraderingar av fartygen under första kvartalet och alla våra fyra fantastiska hotell i Tallinn och Riga är nu öppna och väntar på gäster. Det finns all anledning för människor att resa igen nu”, avslutar Nõgene.

Tallink Grupp är en av de ledande leverantörerna av passagerar- och frakttransporttjänster i den norra Östersjöregionen. Bolagets flotta består av 15 fartyg och företaget trafikerar olika rutter under varumärkena Tallink och Silja Line. Tallink Grupps aktier är noterade på Nasdaq Tallinn och Nasdaq Helsinfors.

Katri Link

Kommunikationsdirektör, Tallink Grupp Talesperson för Tallink Grupp +372 5304 2121