OnePan tar ett helt nytt grepp för framtiden

OnePan tar ett helt nytt grepp för framtiden

OnePan grundades 2020 som ett samarbete med köksinnovationsbolaget Ipinium och kocken Tareq Taylor. Målet var att ändra slit och slängkonsumtionen vi lever i idag och skapa världens första cirkulära stekpannor och ugnsplåtar – som även skulle vara helt fria från giftiga kemikalier, såsom PFAS. Idag erbjuder OnePan stekprodukter som är täckta av en giftfri non-stickbeläggning, som dessutom kan återställas till nyskick när de blir slitna. 2023 tar man ytterligare ett steg inför framtiden: nämligen att lansera en prenumerationstjänst för de cirkulära stekpannorna.

OnePans stekpannor är gjutna av återvunnen aluminium och är belagda med en non-stickbeläggning som är producerad helt utan PFAS-kemikalier. Beläggningen förbättrar pannans prestanda och gör det mycket enklare att steka i dem. Dessutom gör beläggningen att det är mycket lättare att diska dem. Stekpannorna är utformade för att kunna målas om med en keramisk och därmed hållbar non-stickbeläggning. Detta gör att när pannan är sliten kan den målas om och om igen.

Vad är då PFAS? PFAS är känt som den ”eviga kemikalien” då den inte bryts ned av naturen. Forskningen har även visat att PFAS är både cancerframkallande och hormonrubbande till den grad att den kan störa fertilitet hos både kvinnor och män.

- Världen behöver inte fler giftiga stekpannor av låg kvalitet som slängs när nonstickbeläggningen är utsliten. Vi hade en idé och en dröm att lösa problemet med en här typen av produkt och konsumtion när vi grundade OnePan. Inget mer gift och inget mer kasserat funktionsmaterial, säger Mikael Wallborg, VD och medgrundare av OnePan.

Den 20 oktober lanserar OnePan en cirkulär prenumerationstjänst för stekpannorna – en världspremiär. Just nu förändras vår syn på att äga produkter. Tiderna förändras och ju mer vi anpassar oss till delningsekonomi desto mer hållbart kan vi leva både för plånboken och miljön.

Den här prenumerationstjänsten ser också till att konsumenten aldrig behöver oroa sig för en repig hemma – varken för hälsans, stekglädjen eller för plånbokens skull. Exempel på pris: OnePan stekpanna 28 cm från 79:-/inklusive en ommålning var 18e månad.

- OnePan särskiljer sig från någon annan stekpanna som finns på marknaden idag. Det unika retursystemet gör det möjligt för professionella kockar såväl som hemmakockar att få en stekpanna i nyskick varje gång den gamla stekpannan blivit sliten. Som kock är hållbara och högkvalitativa köksredskap A och O för att kunna laga mat som håller måttet varje gång. Med OnePan kan jag även försäkra mig om att maten jag serverar är helt fri från PFAS-kemikalier, säger Tareq Taylor.

Lite mer fakta

• OnePan är utvecklad och designad i Sverige. Produktionen sker både i Sverige, Polen och Italien – alltid inom EU.
    • OnePan levereras i ett återvunnet kuddfodral som skyddar från skav och repor. Det rekommenderas att alltid förvara OnePan i fodralet. OnePan är ugnssäker och tål alla redskap – även metall.
    • När stekpannan till slut blivit sliten och maten börjar fastna kan man beställa en ska ”Re-Coat” på OneOan.se. För att du aldrig ska behöva vara utan en stekpanna hemma så skickar OnePan en redan återställd stekpanna i nyskick hem till dig. Därefter skickar du tillbaka din slitna OnePan i samma kartong som den levererades i. Då återställs denna och skickas till nästa användare. OnePan den cirkulära stekpannan.

- Det händer mycket hos oss på OnePan i höst. Förutom vår prenumerationstjänst så lanserar vi flertalet nya storlekar så som 24 cm, en ny generation 28 cm, 30 cm samt en 26 cm traktör/sauteuse med glaslock. Dessutom släpper vi även en del nya ugnformar och stekplåtar – givetvis är även dessa cirkulära och PFAS-fria, säger Martina Slättberg, vice VD för OnePan.

För mer information, intervjuer samt högupplösta bilder var vänlig kontakta:
    Martina Slättberg, vice VD för OnePan
    martina@onepan.se, +46 703 70 30 10

Kategorier

Tareq Taylor är en av Sveriges mest framstående kockar. Han har setts i uppskattade tv-program som Tareq Taylor´s Nordic Cookery och vann år 2021 två kristallen, bland annat för ”Årets TV personlighet". Tareq vann Kockarnas Kamp 2017 och fick samma år utmärkelsen Bästa Malmöambassadör. Tareq Taylor har skrivit många kokböcker och håller uppskattade föreläsningar. Han driver restaurangen Kockeriet i Malmö, ONEPan AB och Maten é klar i Lund.

Martina Slättberg

COO / Vice VD +46 703 70 30 10