Hufvudstaden och Taxi Stockholm tecknar samarbetsavtal för att snabbladda elbilar i NK Parkaden

Hufvudstaden och Taxi Stockholm har ingått ett samarbetsavtal som ger taxibolagets förare exklusiv rätt att snabbladda sina elbilar i NK Parkaden. Detta initiativ kommer att underlätta för Taxi Stockholms förare som nu inte behöver lämna city för att ladda sin elbil.

Torsdagen den 1 februari invigdes Hufvudstadens första snabbladdningsstation för elbilar i NK Parkaden i Stockholm. Stationen har från start sex laddare som inledningsvis är exklusivt tilldelade till Taxi Stockholm.

– Vår omställning till en elbilsflotta går i rekordfart, vilket innebär att vi behöver fler tillgängliga laddningsstolpar i stockholmsregionen. De nyligen installerade laddningsstolparna i NK Parkaden ger oss möjligheten att öka vår tillgänglighet av elbilar i citykärnan - en satsning som inte bara gynnar miljön utan också stockholmsborna och våra resenärer, säger Niclas Roll på Taxi Stockholm.

Idag pågår omfattande ombyggnationer i det område där NK-varuhuset är beläget, vilket gör att det nu råder stoppförbud där. Det har skapat utmaningar för taxinäringen som har svårt att hämta upp sina kunder i kvarteret. Laddningsstationen kommer därför att vara av betydelse inte bara för förare som behöver ladda sina elbilar, utan även som en praktisk taxistolpe för resenärer som åker med Taxi Stockholm.

– Vi hoppas såklart att den här laddningsstationen med tillhörande taxistolpe kommer att bli den självklara platsen när kunder ska beställa en taxi inom det här området, avslutar Niclas Roll.

Framöver är även tanken att platstjänsterna i Taxi Stockholms app, ska kunna peka ut taxistolpen för resenärer i närområdet som vill boka en taxi.

– Taxi Stockholm ligger i framkant vad gäller den gröna omställningen och därför känns det extra roligt att inleda ett samarbete med dem vad gäller snabbladdning i city. Hufvudstaden ser en stor potential för NK Parkaden att bidra till elektrifieringen av transporterna i Stockholm. Så snart vi kan få ökad elförsörjning kommer antalet snabbladdare att öka, säger Karl Palm, Chef Affärsutveckling Hufvudstaden.

Taxi Stockholms omställning till en elbilsflotta har gått fort fram. I juni 2022 bestod företagets bilflotta av 4 % elbilar. Idag har bilflottan ökat till närmare 40% elbilar. Sedan 2002 har Taxi Stockholm arbetat med sin hållbarhetsresa, där målet är att skapa en emissionsfri fordonsflotta innan 2030.