Taxiförare från Taxi Stockholm laddar sin elbil vid Nima Energys ultrasnabbladdare

Taxi Stockholm rankas som det mest hållbara varumärket i taxibranschen 2024

Enligt Sustainable Brand Index 2024 har Taxi Stockholm rankats till det mest hållbara varumärket inom taxibranschen i Sverige enligt konsumenterna. Denna studie är den största oberoende undersökningen i Europa som fokuserar på hållbart varumärkesbyggande.

– Rankingen bekräftar att våra insatser och investeringar i vårt hållbarhetsarbete ger resultat. Genom att aktivt elektrifiera vår fordonsflotta har vi tagit stora steg mot vårt mål att främja en grönare och mer hållbar stadsutveckling, säger Pernilla Samuelsson, VD på Taxi Stockholm.

Taxi Stockholms omställning har gått snabbt framåt. I juni 2022 bestod företagets bilflotta av 4 % elbilar. Idag har bilflottan ökat till över 40% elbilar, med målet om att fordonsflottan ska bli emissionsfri innan 2030.

Från och med den 1:a april accelererar Taxi Stockholm sitt omställningsarbete ytterligare, då endast nyinköp av emissionsfria fordon kommer att tillåtas.

Om Sustainable Brand Index

Sustainable Brand Index representerar Europas mest omfattande oberoende forskning kring hållbarhetsorienterat varumärkesbyggande. Studien kartlägger och utvärderar hur konsumenter uppfattar hållbarhetsprofilen hos välkända och etablerade varumärken.

Genomförd i åtta länder och med stöd från 80 000 deltagare, granskar Sustainable Brand Index hållbarhetsbilden av fler än 1 600 varumärken som verkar inom 36 olika sektorer. Detta omfattande arbete syftar till att analysera och presentera insikter om varumärkens prestation och positionering ur ett hållbarhetsperspektiv.