Nu börjar rusningen efter årets taxitomtar

Nu börjar rusningen efter årets taxitomtar

Nu öppnar snart bokningen av årets taxitomtar och det gäller att hålla sig framme. Tomtetjänsten har blivit allt mer populär och fler och fler familjer hänger på luren då bokningen öppnar.

Den här synnerligen stockholmska jultraditionen startade 2004 då en förälder kontaktade Taxi Stockholms växel. Hon vill så gärna överraska sina barn på julafton. Efter några telefonsamtal lyckades personalen i växeln ordna fram en förare som iklädd lånad tomtedräkt kunde hjälpa kunden. Lisa Sånning är tomtekoordinator och kan se att allt fler väljer att boka den här tjänsten.

– Antalet bokningar ökar för varje år och nu har vi haft över 2100 tomtekörningar på julaftnarna sedan den första 2004. Jag tycker att det är en rolig tanke att det kanske finns barn i Stockholm vars tomte alltid har kommit till dem i en taxi. Men det är kanske lättare att komma fram med taxi än med släde. Jularna i Stockholm är ju inte alltid så vita, säger Lisa Sånning.

Jouni Talso är inne på sitt femte år som taxitomte men har haft ett nära band till tomtandet i hela sitt liv.

– Dels så är jag född i Rovaniemi i Finland precis som tomten själv. Dels har jag varit tomte mycket för familj, släkt och vänner och alltid tyckt att det är väldigt kul. Kombinationen av det och att köra taxi är det roligaste jag har gjort i mitt yrkesliv, säger Jouni Talso.

Det är barnens förväntan som är det finaste med att vara taxitomte, tycker Jouni Talso. Speciellt de som tvivlar men som man lyckas övertyga när de ser att alla i familjen faktiskt är i rummet och ingen av dem lämnat för att spela tomte. Han berättar om ett tillfälle som han särskilt minns.

– Det var en stor familj som firade jul men en lite pojke satt kvar i hörnsoffan för sig själv när jag kom. Plötsligt började det ringa i telefonerna hos alla i tur och ordning. De var den lilla pojken som ringde igenom släktingarna i pappans telefonlista för att se vem det var som var tomten …

Tomtetjänsten är numer en älskad tradition för många familjer precis som för taxitomtarna.

- Fler och fler bokar och de mest populära tiderna på julafton tar slut efter någon vecka men det brukar finnas en del strötider kvar, säger Lisa Sånning. Tomtebokningen öppnar vid midnatt, natten mot 14 november, och många familjer hänger på luren för att boka sin jultomte.

Om taxitomten och bokning

Bokningen öppnar vid midnatt, natten mot 14 november. Tomtebeställningar görs på telefon 08-612 00 00. Vid bokningen går man tillsammans med sin operatör igenom detaljer som var julklappssäcken hämtas och hur julklapparna ska delas ut.

Kostnad:

Julafton mellan kl. 9-11, kl. 11-13 och kl. 19-21: 785 kronor/30 minuter.

Julafton mellan kl. 13-15, kl. 15-17 och kl. 17-19: 950 kronor/30 minuter.

Övriga dagar: 1570 kronor /60 minuter.

Det går att få en taxitomte från 14 december fram till nyår. De som bokar är både familjer och företag. De flesta vill ha en tomte på självaste julafton men många bokar också till företagsevent, julfesten eller liknande.