40 personer vill göra skillnad som lärare - så blir det verklighet

Vissa lämnar framgångsrika karriärer och chefspositioner, andra har precis avslutat ingenjörsstudierna. Alla vill göra skillnad för barn i Sverige. De går Teach for Sweden:s ledarskapsprogram som gör det möjligt för akademiker att läsa in lärarexamen och samtidigt arbeta som högstadielärare.

I veckan drar nya läsåret i gång på högstadieskolorna runt om i Sverige. Samtidigt kliver 40 nya lärare in i sin roll i klassrummet. De är noggrant utvalda av över 520 personer som sökte till ledarskapsprogrammet under senaste rekryteringsperioden. Under två år kommer de läsa in en lärarexamen på distans samtidigt som de undervisar på skolan fyra dagar i veckan och får kontinuerlig coaching och ledarskapsutbildning. Efter programmet kommer de erhålla lärarlegitimation.

Förberedelserna för deltagarna började redan för några månader sen. De har bland annat deltagit i ett sommarinstitut - en två veckor lång intensivkurs med syfte att förbereda dem inför deltagandet i programmet och deras nya roll som lärare.

Ett krav för att kunna gå programmet är bland annat att deltagarna tidigare har studerat sitt ämne. Många har till exempel civilingenjörsexamen. Över 80% av de kommer undervisa i ämnena teknik, matte och NO, där det saknas flest lärare med behörighet. Resten undervisar i svenska, engelska, eller spanska.

Deras insats är viktig – det är fortfarande stor brist på behöriga lärare, vilket bidrar till ojämlikheten i den svenska skolan. Deltagarna jobbar dessutom på skolor som har utmaningar med måluppfyllelsen - många av dessa ligger i utsatta områden, där andelen lärare utan behörighet är lägre än någon annanstans.