Future Day: Elever pratar med DHL medarbetare om vägar in i yrkeslivet

Förra veckan besökte tre medarbetare från DHL Supply Chain Ryaskolan i Göteborg och pratade med eleverna om skola, utbildning och jobb. Dagen organiserades av Teach For Sweden, som tillsammans med företaget verkar för en mer likvärdig skola.

Vilken utbildning behöver man? Hur många tjejer jobbar på DHL? Och hur mycket tjänar man? – Det var bara några av många elevfrågor som tre medarbetare från DHL Supply Chain fick svara på i onsdags. Teach For Sweden (TFS) organiserade dagen tillsammans med företaget på Ryaskolan i Biskopsgården, Göteborg.

”Det är ett stort glapp mellan arbetslivet och skolans värld. Om barn inte har förmånen att ha många vuxna omkring sig med olika yrken och karriärval där många pluggat vidare är det svårt som 15-åring att veta vad man kan bli", säger Sabinor Lönnroth, som jobbar med partners och insamling på TFS och som har organiserat dagen.

Tre medarbetare från DHL Supply Chain, Martin Tostar, Site manager, Marcus Andersson, HSE manager, och Niclas Holgersson, OMS FC advisor, ställde upp och berättade för eleverna i årskurs 8 hur de hamnade där de är idag – trots svårigheter i skolan, misslyckanden och omvägar. De är eniga: Det är okej att inte veta vad man vill jobba med sen, men det viktiga att våga prova, våga misslyckas och visa framfötterna.

Sumeyo (15) är en av eleverna som var med på Future Day och tycker att det har varit en lärorik dag: ”Jag har lärt mig att man alltid har olika val och även om nånting dåligt händer kan det alltid bli nånting bra i slutändan. Även om jag misslyckas kommer jag lära mig någonting av det.” En mening betydde speciellt mycket för henne: ”Det Martin sa idag fick mig att tänka om: ’Låt inte någon annan tänka för dig.’ Jag ska tänka bort mer från vad mina kompisar gör och välja det jag vill i stället.”

Viktor Axelsson, som går TFS:s ledarskapsprogram och jobbar som lärare på Ryaskolan, tycker att det är viktigt att eleverna kommer i kontakt med näringslivet: ”Det är nyttigt för eleverna att få det här perspektivet från företagsvärlden. Många har bilden att man blir läkare, polis, sjuksköterska eller lärare och det saknas så många yrken som de inte vet finns."

DHL och TFS inledde ett samarbete i maj 2021. Tillsammans vill de inspirera barnen till att stanna i skolan och på så sätt öka deras chanser att bli anställningsbara i framtiden. Utöver klassrumsbesök tillhandahåller DHL även mentorer till TFS:s Framtidsbyggarprogram där ledare från näringslivet matchas ihop med deltagare i ledarskapsprogrammet.

• partnerskap

• Stockholm