Redan nu anas atmosfären i trähallens böljande tak med sina extremt långa spännvidder helt utan inre stödpelare.

Konstruktionen klar – snart sätts kronan på verket för Wisdome Stockholm

Den unika arkitekturen har väckt internationell uppmärksamhet och byggnaden har redan vunnit priser för sin spektakulära design. Kronan på verket för Wisdome Stockholm vid Tekniska museet blir spåntaket – 120 000 bitar av kärnfuru som ska klä den böljande konstruktionen. Inuti den kupolformade trädomen installeras samtidigt visualiseringsteknik i världsklass – enorma datakluster och projektorer som ska förse den drygt 300 kvadratmeter stora bildytan med 3D-upplevelser av vetenskap.

Ända sedan spaden sattes i marken februari 2022 har uppmärksamheten kring byggnaden Wisdome Stockholm varit stor. Byggnaden har väckt internationell uppmärksamhet och tilldelats utmärkelser för sin unika och spektakulära arkitektur i trä. I början av december öppnar Tekniska museet dörrarna till Wisdome Stockholm, den nya dometeatern där vetenskapens komplexa sammanhang förvandlas till hisnande upplevelser för barn, vuxna, skolklasser och som plats för företagsevent.

En byggnad som tänjer på gränserna

Arkitektkontoret Elding Oscarson har ritat en byggnad som utmanar. Den sätter material och konstruktion på prov och tänjer på gränsen för vad som är möjligt. Det välvda taket med sina långa spännvidder på 48 meter är helt självbärande utan mittpelare, utfört i en så kallad gridshell-teknik med både krökta och vridna balkar som bara återfinns på ett fåtal platser i världen. Rutnätskonstruktionens 25 lager är uppbyggda av drygt 20 kilometer LVL-fanér, som formats och monterats på plats med en felmarginal på mindre än en millimeter. Något liknande har aldrig tidigare gjorts.

I mitten av trähallen finns den stora domen av trä, med 100 sittplatser och visualiseringsteknik i världsklass. Kupolen är 12 meter hög och cirka 22 meter i diameter. Den består av 277 unika trätrianglar som monterades ihop i hexagonformer innan de lyftes på plats.

För att förverkliga arkitekternas och konstruktören Florian Kosches vision behövde Tekniska museet vända sig till Blumer Lehmann, som står bakom uppförandet av några av världens mest berömda träbyggnader. Det schweiziska familjeföretaget har över hundra år av hantverkstradition och samtidigt världsunik spetskompetens inom parametrisk design – en process där 10 903 komponenter byggs upp i en 3D-modell. På det sättet kan byggnationen simuleras in i minsta detalj. Vissa sektioner har också behövt provbyggas i full skala.

Det har inte funnits några givna lösningar på förhand vilket varit en oerhörd utmaning som krävt ett nära samarbete mellan alla inblandade – museet, Elding Oscarson, Vectura, Blumer Lehmann, Stora Enso och Oljibe. Många lösningar och metoder har behövt specialutvecklas just för det här bygget, och vi har alla lärt oss saker som vi tar med oss in i kommande projekt. Varje vecka har vi flera byggplatsbesök från kollegor i branschen och bjuder gärna på våra erfarenheter. På det sättet flyttar Wisdome Stockholm fram positionerna för svenskt träbyggande.

Astrid Stenberg, projektledare

Intresset för den spektakulära arkitekturen har varit stort redan från första spadtaget. Den unika konstruktionen har belönats med utmärkelser som World in Property Award och Swedish Design Award samt uppmärksammats både bland konstruktörer, arkitekter och inom träindustrin, men har också väckt stort intresse även bland allmänheten. Flera företag har redan bokat lokalerna för event i domen och den stora trähallen utanför, och inom kort släpps biljetterna till de första föreställningarna i domen.

Vi visste att vårt tävlingsförslag skulle kräva något exceptionellt. Det var utmanande, kanske på gränsen till omöjligt, men samtidigt hade vi en stark övertygelse om att det var genomförbart. För oss var det inte en fantasi utan en chans att på riktigt tänja på gränsen för vad som är möjligt att bygga i trä. Det har varit en svår men inspirerande resa som lett fram till något fantastiskt. Det är mycket som fallit på plats. Den innovativa konstruktionen förstås, men minst lika stolta är vi över den rumsliga upplevelsen och sättet tillbyggnaden öppnar upp hela museet. Precis som vår vision. Det är nästan magiskt att se Wisdome Stockholm bli verklighet.

Johan Oscarson
Elding Oscarson Arkitekter

Hållbart material från svenska och finska skogar

Allt hållbart trämaterial från Stora Enso är nu levererat och monterat. Det är CLT (korslaminerat trä) för kupolen och caféet inne i byggnaden från deras svenska bruk i Gruvön och LVL (laminerat fanérvirke) för pelare och takkonstruktionen från deras finska bruk i Varkaus.

Byggarbeten pågår fortfarande men den som besöker platsen får redan nu uppleva en föraning av atmosfären i den storslagna trähallen med dess böljande tak som har extremt långa spännvidder på 26 x 48 meter, helt utan några inre stödpelare.

Vi är stolta över att vara huvudpartner och träleverantör till Wisdome Stockholm, som blir en ny årsring av byggnader på Tekniska museet. Det är ett fantastiskt landmärke för hållbart och innovativt byggande i trä. Wisdome Stockholm tänjer verkligen på gränserna för vad som är möjligt att bygga i trä.

Jessika Szyber, affärsutvecklingschef
Stora Enso.

Framtidens fossilfria uppvärmning – ett forskningsprojekt 250 meter ner i jorden

Långt ned i jorden under Wisdome Stockholm och Tekniska museet pågår ett europeiskt forskningsprojekt med målet att ta fram mer effektiva lösningar för bergvärme. Projektet är ett samarbete mellan värmepumpstillverkaren NIBE, KTH och RISE tillsammans med flera aktörer i Europa, och har som mål att hitta än mer effektiva uppvärmningssystem och minska beroendet av fossila bränslen.

I marken, 250 meter under Wisdome Stockholm finns ett innovativt bergvärmesystem som kombinerar avancerad styrteknik och mängder av sensorer för att optimera byggnadens behov av värme och kyla. Genom att variera uttaget från 10 olika borrhål lagras byggnadens och överskottsvärme när kyla hämtas ur marken och tvärtom. Med den här typen av styrsystem kan även större byggnader och lokaler få en mer effektiv uppvärmning i framtiden.

Klimatanläggningen i Wisdome Stockholm kommer att placeras väl synlig för besökarna, med en pedagogisk installation som visualiserar vad som pågår bakom kulisserna för att värma upp byggnaden och kyla ned den kraftfulla tekniken som skapar upplevelserna i domen.

Fakta byggnad
  • Byggstart: 2022
  • Beräknad öppning: december 2023
  • Antal sittplatser i domen: 100 inklusive två specialbyggda rullstolsplatser
  • Arkitekt: Elding Oscarson
  • Konstruktör: Florian Kosche
  • Konstruktör trästomme: SJB Kempter Fitze AG
  • Entreprenör trästomme: Blumer Lehmann
  • Yta: 1 325 m2
  • Domen - diameter 22 meter, höjd 12 meter. Uppbyggd av 277 trianglar av CLT-trä
  • Taket 26x48 meter är konstruerat av totalt 10 903 trädelar, 20 km trälameller (LVL) i ett självbärande rutnätssystem
  • Utsidan av taket täcks av 120 000 takspån av kärnfuru
  • Trämaterialet i konstruktionen binder 677 ton koldioxid

Hisnande äventyr med visualiseringsteknik i världsklass

I Wisdome Stockholm installeras något av världens vassaste teknik för visualisering. Bioduken, som egentligen är en 2,5 ton tung kupol av aluminium perforerad med 52 miljoner små hål, har en bildyta på 308 kvadratmeter och omsluter publiken 360 grader runtom – en så kallad full dome. Sex laserprojektorer med 8K-upplösning och ett 10.1-ljudsystem sammankopplas med ett kluster av 14 kraftfulla datorer och starka grafikkort för att skapa 3D-upplevelser, där en pilot i salongen kan styra färden på en interaktiv flygning mellan månar och planeter och vidare ut i universum. På det sättet kan upplevelsen och innehållet i Wisdome Stockholm anpassas efter besökarna – för barnfamiljer, gymnasieungdomar, vuxna kvällsbesökare eller företagsevent.

Ett pedagogiskt verktyg som gör världen begriplig

Med världsledande visualiseringsteknik skapas möjligheter för upplevelser som gör vetenskap och komplexa samband lättare och roligare att förstå. Enorma datamängder kan bearbetas och återskapas i form av lättbegripliga och tydliga samband och modeller. Här blir inte bara rymden ett interaktivt äventyr – bland de prisbelönta Wisdome-produktionerna finns även den senaste forskningen inom mikrokosmos, klimat och digitala superkrafter – alla med tydlig koppling till läroplanen och material att arbeta med i klassrummet före och efter besöket.

Hela 70% av våra sinnesceller sitter i näthinnan, och 90% av all information som når hjärnan är visuell. När vi ser en bild bearbetar hjärnan enorma datamängder på bara några sekunder, och kan analysera samband som skulle vara svåra att upptäcka, Därför är det viktigt även för forskare att arbeta med visualisering av data. Visualisering gör det också lättare att minnas det vi lärt oss eftersom hjärnan lagrar minnen som bilder.

I Wisdome Stockholm kan vi upptäcka världen runtom oss i 3D, precis som vi gör i verkligheten. Genom att kunna skala upp och ned och röra oss fritt genom tid och rum kan vi grepp om enorma avstånd, mikroskopiska mått, händelseförlopp under miljontals år eller på en tusendels sekund.

Utbudet i domen

Vid öppning av Wisdome Stockholm finns två filmproduktioner och flera olika liveshower i Open Space i tablån. Utbudet kommer sedan att utökas med fler filmer, men även tillfälliga programaktiviteter som gästartister för live-uppträdanden i interaktion med dometekniken.

Making Magic 3D - A Visual Effect Story

I de visuella effekternas magiska värld kan vad som helst hända. Making Magic är berättelsen om hur programkod förvandlas till otroliga äventyr i film och datorspel – och hur de påverkas av naturlagarna som styr den verkliga världen. Följ på en hisnande resa och upptäck hur effekter skapas – från ekvationer till explosioner.

STORT 3D – En kosmisk resa genom tid och rum

Rymden är ofattbart stor. Tack vare vår nyfikenhet och strävan efter kunskap har vi människor drivits till att utforska rymden och lärt oss mer om universum. Det finns fortfarande oerhört mycket kvar att utforska. I domföreställningen STORT beger vi oss i väg på en resa längre ut i rymden än var någon annan människa någonsin varit. Allting vi får se på vår resa är baserat på verkliga data som inhämtats tack vare mänsklighetens tekniska framsteg och många års forskning.

OpenSpace LIVE

Följ med på en resa ut i universum – en interaktiv domföreställning i 3D. Tillsammans med en pilot i salongen kan vi lämna jorden, förbi den internationella rymdstationen ISS, vidare till månen och andra himlakroppar i och utanför vårt solsystem.

Tekniska museets pedagoger har tagit fram olika föreställningar för skolklasser, yngre barn och vuxna, och skapar en liveshow i visualiseringsprogrammet OpenSpace som är utformat för att visualisera hela kända universum och porträttera det pågående arbete som sker för att utforska kosmos. OpenSpace använder senaste realtidsdata och gör utforskningen av kosmos tillgänglig till allmänheten. OpenSpace-projektet är ett samarbete med NASA.

För bokning

Wisdome Stockholm öppnar i december 2023. Biljetter släpps i september.

För skolbokning, kontakta skolbokning@tekniskamuseet.se eller se tekniskamuseet.se/skola

För bokning av företagsevent, kontakta eventbokning@tekniskamuseet.se eller se tekniskamuseet.se/konferens-och-event

Museet är öppet kl 10 till 22 alla dagar. Vissa undantag kan förekomma.