Lapphyttan i Norberg utsedd till Årets industriminne 2013

Lapphyttan i Norberg utsedd till Årets industriminne 2013

Nu är det klart att Årets industriminne 2013 är Lapphyttan i Norberg. Utmärkelsen delas ut av Svenska industriminnesföreningen – SIM. Överlämnandet äger rum den 12 september vid Mimerlaven i Norberg i närvaro av bland andra landshövding Ingemar Skogö.

Svenska Industriminnesföreningens motivering

”Lapphyttan i Norbergs kommun, tilldelas utmärkelsen Årets industriminne 2013 för epokgörande forskningsinsatser, återtagande av praktisk kunskap och nyskapande arbete för att levandegöra medeltida storskalig järnhantering.

Utgrävningarna av järnframställningsplatsen Lapphyttan visade att avancerad järntillverkning förekom i Sverige på 1100-talet, långt tidigare än vad som dittills varit känt. Lapphyttan är idag skyltad och tillgänglig för besökare. Nya Lapphyttan i Norberg är en rekonstruktion som används för att utforska och levandegöra de medeltida arbetsprocesserna.

Efter niohundra år tappas nu åter flytande järn och slagg på medeltida vis. Som en del av Norbergs rika industrihistoriska arv tydliggör Lapphyttan i dess två delar en lång kontinuitet i bergsbrukets historia. Kommunens vision är att i ett nytt museum visa originalfynd från Lapphyttan och att berätta hela Bergslagens medeltida historia. Den medeltida järntillverkningen i Norbergs bergslag bidrog starkt till att Mälardalen växte till ett dynamiskt ekonomiskt och politiskt centrum i det blivande Sverige.”

Mer om Lapphyttan

Åren kring 1981, då Bergslagens sista masugn Spännarhyttan stängdes i Norberg, gjordes en omfattande arkeologisk undersökning av en av ortens äldre hyttplatser. Man fann då resterna av en medeltida masugn, som använts från 1100-talet till och med 1300-talet. De rika fynden blev startpunkten för en mångårig satsning för att ta reda på hur järn tillverkats under medeltiden, med hjälp av en fullskalig rekonstruktion av masugnen vid besöksmålet Nya Lapphyttan.

I nära samarbete har Norbergs kommun, Riksantikvarieämbetet, Jernkontoret, Föreningen Järnet på Lapphyttan och en rad sponsorer, skapat en mötesplats för praktiskt tillämpad forskning, hantverk och upplevelseturism. Nya Lapphyttan utvecklas nu för att bli Bergslagens medeltidsmuseum som ska lyfta fram hela Bergslagens medeltida industrialisering och den stora ekonomiska betydelse detta fick för det svenska rikets tillkomst och utveckling.

Åtagandet att som kommun vårda bergsbrukets miljöer inleddes på 1950-talet med det stora Polhemshjulet och har följts av Risbergs konstschakt och senare amatörteater i flera av de historiebärande industrimiljöerna. Mimerlaven, den stora gruvlaven i betong, är bevarad som ett minnesmärke över den malmbrytningsepok som upphörde 1981. Här väcker den årliga electronicafestivalen internationell uppmärksamhet.

För pressbilder och mer information

www.sim.se/arets-industriminne-2013-lapphyttan

Ladda ner högupplösta pressbilder på www.tekniskamuseet.se/press

Tekniska museets pressrum på Mynewsdesk

Magdalena Tafvelin Heldner, intendent, Tekniska museet
magdalena.tafvelin.heldner@tekniskamuseet.se

Jan af Geijerstam, ordförande Svenska Industriminnesföreningen (SIM)
070–566 21 53
jan@geijerstam.se

Ing-Marie Pettersson Jensen, sektorschef Kultur- och fritidsförvaltningen, Norbergs kommun
pim@norberg.se

Kort om oss
Tekniska museet verkar för att öka allmänhetens och speciellt ungdomars intresse för teknik och naturvetenskap på ett lustfyllt och inspirerande sätt. Museet har också i uppdrag att förvalta och vårda Sveriges industriella och tekniska kulturarv. Tekniska museet är Sveriges största tekniska museum och hade 276 330 besökare 2012.