Växbo Lin tar hem titeln Årets Industriminne 2019.

Utmärkelsen Årets industriminne 2019 till Växbo Lin

Svenska industriminnesföreningens utmärkelse Årets industriminne går 2019 till Växbo Lin i Hälsingland för att med hållbarhet som utgångspunkt för hela verksamheten, bevara och utveckla ett levande industriminne.

Utmärkelsen delades första gången ut år 1995 och syftar till att uppmärksamma vårt industriella kulturarv och viktiga insatser som görs för att vårda och förmedla detta. Utmärkelsen av Årets industriminne 2019 delas ut den 5 augusti i samband med Linveckan i Hälsingland.

Med den omgivande bygden som relief tillverkar Växbo Lin vardagsprodukter av linne där hållbarhet är ett signum för hela verksamheten – ekonomiskt, socialt och miljömässigt. Tillverkningen utgör i sig en del av det textila industriarvet och bedrivs med en maskinpark som sträcker sig från 1923 till 2018 under samma tak. Växbo Lins besökare kan ta del av tillverkningsprocessen i väveriet som ligger vägg i vägg med butiken. Växbo Lin samverkar med både lokala och nationella aktörer för att bevara och utveckla såväl näringsliv som kulturarv.

Lintillverkning har långa historiska anor och är av stor betydelse för både det regionala och det nationella textila industriarvet. I Hälsingland där vattenkraften och jordmånen varit väsentliga förutsättningar för linframställningen är spåren påtagliga än idag, inte minst i form av de hälsingegårdar som numera ligger på UNESCO:s världsarvslista. Linet symboliserar också Hälsingland i form av dess landskapsblomma.

Svenska industriminnesföreningen (SIM) bildades 1989 och är en ideell organisation inom kulturmiljöområdet. Föreningen verkar för industrisamhällets kulturarv i Sverige och representerar Sverige inom den internationella organisationen The International Committee for the Conservation of the Industrial Heritage (TICCIH). Föreningen samlar enskilda och organisationer.

För mer information:

Kontaktpersoner SIM:

Catarina Karlsson
Ordförande SIM
catarina.karlsson@jernkontoret.se

Magdalena Tafvelin Heldner
Intendent Tekniska museet
magdalena.tafvelin.heldner@tekniskamuseet.se

Kontaktperson Växbo Lin:
Hanna Bruce
VD Växbo Lin
0278 - 666 200
hanna@vaxbolin.se

Tekniska museet verkar för att öka allmänhetens och speciellt ungdomars intresse för teknik och naturvetenskap – med sikte på innovation och entreprenörskap för en hållbar framtid. Museet har också i uppdrag att förvalta och vårda Sveriges industriella och tekniska kulturarv. Tekniska museet är Sveriges största tekniska museum och hade 323 399 besökare 2018.