Hej då tandtroll! Nu kommer Flux tandkräm från 6 år

Flux är barnens favorit och sedan tidigare finns Flux barntandkräm för 0-6 åringar. Från 6 år rekommenderas en högre fluorhalt och nu kommer Flux tandkräm även för de lite äldre barnen. Flux Sweet Mint tandkräm 6+ innehåller fluor och ger friska och starka tänder. Ta fram tandborsten och säg hej då till tandtrollen.

”I skolåldern utvecklas de tänder som barnen ska ha hela livet. Goda tandvårdsrutiner är viktigt för att hålla barns tänder friska och starka och minimera risken för hål i tänderna. Med vår nya tandkräm Flux Sweet Mint blir borstningen lite roligare – och godare”, säger Sanna Hedman, Marketing Manager på Teva/Actavis.

Ny fluortandkräm för barn från 6 år

Flux tandkräm är en fluortandkräm mot karies med smak av mild sweet mint. Den är speciellt framtagen för barn från 6 år och innehåller fluor 1450 ppm F. Tandkrämen är helt fri från skummedlet SLS (Sodium Lauryl Sulfate) – den skummar därför lite mindre än en traditionell tandkräm vilket ger bra kontroll på borstningen. Tandkrämen är även fri från andra ämnen som barn kan vara allergiska mot som tex laktos, ägg och nötter. Den bär Tandläkarförbundets rekommendationssymbol och är utvecklad i nära samarbete med svenska tandläkare.

Flux Sweet Mint tandkräm säljs hos utvalda apotekskedjor och många tandvårdskliniker från vecka 7 2017. Rekommenderat cirkapris: 29 kr/75 ml tub.

Tre tips för friska och starka tänder

I sexårsåldern lossar de första mjölktänderna och nya tänder växer fram som ska hålla under hela livet. Så här hjälper du barnet att hålla dem friska och starka:

1. Hjälp till med borstningen. Precis som vuxna bör barn borsta tänderna morgon och kväll. Låt barnet börja borstningen själv men hjälp sedan till så att tänderna blir riktigt rena. När barn är i tioårsåldern brukar de kunna borsta tänderna helt på egen hand.
  2. Fluor för tänderna. Fluortandkräm skyddar mot karies och håller tänderna friska. Skölj gärna med Flux Junior fluorskölj efter tandborstningen. Den har en anpassad fluorkoncentration för barn, 0,05% NaF, och ger starka tänder och motverkar hål i tänderna.
  3. Undvik småätande. Efter varje måltid behöver tänderna vila i 2–3 timmar. Begränsa barnets småätande, sötsaker och söta drycker mellan måltiderna. Flux Junior tuggummi är ett bra komplement till den dagliga tandvården. Det är ett sockerfritt tuggummi för barn med xylitol och C-vitamin. När man tuggar ökar salivproduktionen, vilket neutraliserar placksyror som är en riskfaktor för att utveckla hål i tänderna.

Flux – barnens favoriter

I Flux Junior-familjen finns fluorskölj i olika smaker, tandkräm och tuggummi. Flux Junior fluorskölj har en anpassad fluorkoncentration för barn, 0,05% NaF, och ger starka tänder och motverkar hål i tänderna. Barnen själva har varit med och tyckt till om smakerna och finns i tre goda smaker, fruit mint, jordgubb och hallon. Flux Junior rekommenderas för barn 6–12 år. Produkten bär Tandläkarförbundets rekommendationssymbol och är utvecklad i nära samarbete med svenska tandläkare. Flux Junior tuggummi är ett sockerfritt tuggummi med härlig smak av jordgubb och innehåller bland annat xylitol och C-vitamin. Flux Junior tandkräm är en fluortandkräm för barn 0–6 år med smak av fruit mint och nu finns också en tandkräm för barn i åldern 6+ med smak av sweet mint.

Läs mer om Flux på fluxfluor.se och facebook.com/fluxfluor

Pressbilder finns att ladda ner i det här pressrummet.

För ytterligare information kontakta: Sanna Hedman, Marketing Manager, Teva/Actavis, tel: 08-13 63 74, mobil: 070-384 10 04 e-post: sanna.hedman@actavis.com

Teva Pharmaceutical Industries Ltd. förvärvade i början av augusti 2016 Allergans generikaverksamhet - Actavis Generics. Teva Sweden AB är därmed ett av de största läkemedelsbolagen i Sverige.

Teva Sweden AB är en del av Teva Pharmaceutical Industries Ltd. Teva tillhör världens 10 största läkemedelsföretag och är ledande när det gäller utveckling, tillverkning och marknadsföring av generikaläkemedel. Även innovativa läkemedel utvecklas och tillverkas inom områdena andningsvägar, centrala nervsystemet och onkologi. Teva har funnits i över 100 år och är idag verksamt i de flesta länder.