Glada miner under tisdagens prisutdelning. Från vänster: Jimmy Åström, Affärsområdeschef Norr Textilia HoReCa, Myrthe Put, Köksmästare Chalmers restauranger Universeum, Matts Andersson, Kansli och sekreterare, Svenska Kockars förening.

Köksmästare Myrthe Put vinner priset Restaurangbranschens vardagshjälte 2023

Stockholm. I går kväll samlades ledande aktörer inom restaurangbranschen på svenska kocklandslagets upplagning för att hylla och erkänna en sann förebild för inkludering och likabehandling. Årets vinnare av "Restaurangbranschens vardagshjälte" är Myrthe Put, Köksmästare på Chalmers konferens & restauranger, Universeum.

Myrthe Put har från allra första dagen kämpat mot orättvisor i köket och har satt upp tydliga värderingar som utgör grunden för hennes arbete. I motiveringen till priset lyfts fram att Myrthe strävar efter att skapa en arbetsplats präglad av vilja, passion, glädje, trygghet och en stark vilja att både lära sig och lära ut till andra.

Genom att vara en mentor och coach för sitt team har Myrthe Put inspirerat och utbildat medarbetarna för att skapa en kultur där alla trivs och brinner för hållbarhet, mat, glädje och en stark teamkänsla. Hon har framgångsrikt skapat en arbetsmiljö där varje individ känner sig hemma och accepterad precis som de är.

Restaurangbranschens vardagshjälte delas ut varje år av Textilia och Svenska Kockars Förening till en person inom branschen som aktivt agerar utifrån en värdegrund av inkludering och likabehandling. Priset syftar till att främja en positiv förändring och sprida medvetenhet om betydelsen av mångfald inom restaurangbranschen.

Vi gratulerar Myrthe Put till att ha blivit utsedd till årets vinnare av Restaurangbranschens vardagshjälte 2023 och tackar henne för hennes dedikation och insatser för en inkluderande och jämlik arbetsplats inom restaurangbranschen.

För mer information:

Anna Hallberg, Kommunikationschef Textilia +46 702686965 anna.hallberg@textilia.se

Maria Pettersson, Ordförande Svenska Kockars Förening +46 702275400 maria.pettersson@svenskakockarsforening.se

www.svenskakockarsforening.se

Textilia erbjuder hållbar textilservice till kunder med krav på service, kvalitet och hygien. Med engagemang, transparens och innovativa lösningar skapar vi tillsammans med våra kunder en renare morgondag. Textilia består av 750 medarbetare och omsätter ca 900 mkr. Produktionsanläggningar finns över hela Sverige: Boden, Långsele, Umeå, Rimbo, Örebro, Karlskrona, Vetlanda, Göteborg och Malmö. Läs mer på textilia.se