Pressmeddelande: 50 arbetstillfällen risker att gå förlorade när Textilia tvingas varsla alla anställda vid Örebro-enheten

Textilia AB har idag varslat samtliga anställda vid sin enhet i Örebro. Orsaken är den pågående upphandlingen av tvätteritjänster till Örebro läns landsting. Ifall Textilia förlorar upphandlingen kan de anställda behöva sägas upp. På sikt kan eventuellt en flytt av huvudkontoret också bli aktuellt, vilket påverkar ytterligare 30 personer.

Det nuvarande tvättavtalet från 2008 mellan Textilia och Örebro läns landsting kommer att löpa ut 28 februari 2015. Totalt berörs cirka 50 arbetstillfällen i distributionen och produktionen. Det är stor risk att jobben försvinner från länet ifall man skulle förlora upphandlingen.

– Vi kommer naturligtvis att göra allt för att få fortsatt förtroende från landstinget; vi har lämnat ett konkurrenskraftigt anbud och vi ligger långt framme inom miljö och kvalitetsarbete. Anbudet innehåller också ett flertal skallkrav relaterade till såväl hygien som miljö. Utvärderingen utöver det sker dock på pris, vilket gör utfallet mer osäkert. Den osäkerhet som upphandlingen medför för vår verksamhet tvingar oss att lägga detta varsel, säger VD Fredrik Lagerkvist.

De övriga av Textilias fem enheter kommer inte att beröras av varslet.

Textilia i Örebro

Sedan 2008 har landstinget varit främsta uppdragsgivare för Textilia i Örebro. Samarbetet har varit mycket gott och 2011 vann Textilia Örebro Stads miljöpris. Därtill utnämndes bolaget 2012 till Utmärkt Hållbar Leverantör av Miljöstyrningsrådet.

Mer information om Textilia samt varslet går att läsa på www.textilia.se

För vidare information kontakta

Fredrik Lagerkvist, VD
tel: 0738-52 18 61