Grattis Jävligt Gott - Almedalens enda One Planet Plate-märkta restaurang!

Pressmeddelande   •   Jul 03, 2018 07:22 CEST

Gustav Johansson och TeamJävligt Gott är glada för WWFs utnämning: Almedalens enda One Planet Plate restaurang.

Från och med idag säljer pop up restaurangen Jävligt Gott, grundad av Gustav Johansson, WWF´s One Planet Plate-märkt mat. Madeleine van der veer från Världsnaturfonden WWF var med igår vid invigningen på Syregården i Almedalen.

Klimatbudgeten för varje person är 0,5 kg COe/måltid, eller 11 kg CO2e i veckan. Det är alltså den mängden man kommer upp i om man rättvist fördelar klimatpåverkan så att alla människor på jorden ska kunna äta måltider utan att vi överstiger 1,5 graders uppvärmning av planeten, enligt Paris-avtalet, säger Madeleine van der Veer, Världsnaturfonden WWF. Det innebär betydligt mindre mängd kött än idag enligt Madeleine van der Veer. På Jävligt Gotts pop-up restaurang här i Almedalen är maten helt växtbaserad, och all mat här klarar kraven enligt One Planet Plate. One Planet Plate är ett måltidskoncept som består av två delar: för det första en klimatbudget och för det andra regler för biologisk mångfald, det vill säga hur vi bevarar våra ekosystem och mångfalden av arter.

Gustav Johansson, Jävligt Gott, berättar:
Vi är otroligt glada över att nå WWFs mål med vår meny,
att ligga under 0,5 kg CO2e/rätt. Vi är även med i tävlingen ”Almedalens Klimatsmartaste mat” och hoppas såklart att det ska räcka till att hamna i toppen där också. För oss är det viktigt att vår veganska mat är jävligt god - och samtidigt bra för naturen och djuren.

Information:
Jävligt Gotts pop-up restaurang
har öppet mellan klockan 10:00 – 22:00 fram till och med torsdag. Adress: Syregården, Södra Kyrkogatan 6A (karta).
Mer fakta om One Planet Plate på: www.wwf.se/mat

Kontakt:
Jävligt Gott, för mer information, pressbilder eller intervju med Gustav Johansson, vänligen kontakta Annette Ericsdotter, telefon: 070-777 91 00.
WWF, Madeleine van der Veer, telefon: 070-292 44 12.