Gå direkt till innehåll
Vad betyder förkortningen och uttrycket?

Blogginlägg -

Vad betyder förkortningen och uttrycket?

I vår bransch är vi nästintill besatta av TBF:er. Det vill säga tre-bokstavs-förkortningar. Vi använder det till allt och speciellt när vi mäter. Bokstavskombinationer som CPM, CPC, CTR och CPO används lika frekvent som Jeremy Clarkson förolämpar någon. Men vad betyder förkortningarna, och vad för nytta kan du ha av dem?

Här kommer en lista på de mest vanligt förekommande förkortningarna och ett försök att göra dem begripliga. Kommentera gärna om du saknar någon förkortning som du vill ha en förklaring till och ställ gärna frågor i kommentarsfältet.

Anpassad målgrupp

En custom audience (anpassad målgrupp) från din webbplats är ett målgruppsalternativ som låter annonsörer använda en konverteringspixel som är placerad på annonsörens webbplats för att nå människor som har besökt deras webbplats. På Facebook kan man även skapa en custom audience genom att importera ett e-postregister eller en kundlista baserad på annan kontaktdata som till exempel telefonnummer.

ARPO

Average Revenue Per Order/totalt täckningsbidrag är ett sätt att räkna ut vinsten per såld order/avslut i kanalen.

AVE

Advertising Value Equivalency är ett sätt att mäta den förtjänade räckvidd som genereras från fans och ickefans delningar av innehållet i kanalen (som en Facebook-sida). Detta värde är enklast att mäta på Facebook då man här kan jämföra med vad motsvarande exponering skulle kostat om man istället köpt räckvidd via annonser. Värdet är således dynamiskt och baseras på den CPM man har på sin köpta räckvidd. Precis som ett traditionellt PR-värde räknar vi upp värdet av det delade innehållet. Vår beräkning är moderat och inte baserat på sentiment (positivt, neutralt, negativt), istället mäter vi att att det förtjänade värdet är CPM x 4.
Exempel:
Facebook-sida X har en månadsräckvidd om 100.000 unika mottagare. 50% är organisk räckvidd, resten är köpt räckvidd. Den köpta räckvidden har CPM på 50 kr, dvs att annonskostnaden varit 2.500 kronor för en räckvidd på 50.000 unika mottagare. AVE = 10.000 kronor (dvs 2.500 x 4)

CM

Contribution Margin (täckningsbidraget) används huvudsakligen inom e-handel och är ett beräknat värde som visar hur mycket en viss produkt bidrar med i vinst innan alla kostnader är dragna.

CPC

Cost Per Click är kostnaden för annonseringen dividerat med antalet levererade klick till t ex. en webbplats.
Exempel:
Annonsbudgeten är satt till 1000 kronor och levererar 100 klick
CPC
= 10 kronor (1000/100)

CPE

Cost Per Engagement är samma sak som kostnaden per engagemang, dvs kostnaden för att få mottagaren att göra en viss handling som att gilla, kommentera eller dela en post.

CPL

Cost Per Like är kostnaden per förvärvad like på en Facebook-sida. Kostnaden per like blir längre om man optimerar och segmenterar målgrupperna man bearbetar på intresse och beteende. CPL kan även innebära Cost per Lead, där man räknar ut kostnaden för ett lead på samma sätt som man räknar ut CPO (se nedan).

CPM

Cost Per Mille (kan även kallas CPI dvs. Cost Per Impression) är ett sätt att räkna ut räckviddskostnaden för att köpa tusen exponeringar. I traditionell marknadsföring talar man om kostnad per kontakt. CPM beräknas på antalet visningar / annonsbudget. Ett bra riktvärde är att CPM på Facebook inte bör vara högre än 70 kronor, vilket är 20% lägre än motsvarande CPM för till exempel en topplacerad banner på Aftonbladet.
Exempel:
Räckvidd= 100.000
Budget: 2.500 kronor
CPM: 25 = 2.500/(100.000/1000)

CPS/CPO

Cost Per Sale (kallas även Cost Per Purchase eller Cost Per Order i vissa fall) är ett sätt för e-handlare att räkna ut kostnaden för att förvärva en order.
Exempel:
CPS= Annonskostnad / Lagda ordrar (#)

CTR

Click Through Rate (klickfrekvens) är antalet klick som en annons tar emot dividerat med antalet gånger annonsen visats. CTR är således ett sätt att mäta hur väl en annonsering på t.ex. Facebook lyckats fånga besökares intresse.
Exempel:
Om 100 personer har sett din annons och tio av dessa har klickat på den har din annons en CTR på 10%.

Kontextuell annonsering

Kontextuell annonsering ger möjligheten att visa annonser i ett bestämt sammanhang där annonsens relevans ökar. Ett exempel kan vara att visa mobiltelefonannonser tillsammans med en recension av en konkurrents modell eller en annons i högerspalten på facebook som berör samma ämne som en Facebooksida man besöker.

Konverteringspixel

Med en konverteringspixel (spårningspixel) kan du mäta avkastningen på dina annonser via rapporter om vilka åtgärder som användare utför efter att ha sett dina annonser. Spårningspixeln läggs i webbkoden på din webbplats köp- eller registreringssidor. Därefter kan man övervaka de åtgärder användarna utför efter att de klickat på annonserna och på så sätt mäta avkastningen för annonsinvesteringarna. En konverteringsspårning är nödvändig om du ska kunna ägna dig åt återannonsering (se nedan).

NP

Net Profit är vinsten efter man dragit av annonskostnader och övriga kostnader (produktion av annonser, annonshantering etc).

Power Editor

Power Editor är Facebooks annonsverktyg. Verktyget är speciellt anpassat för stora annonsörer. Power Editor är i huvudsak framtaget för annonsörer som arbetar i större skala och som behöver exakt kontroll över sina kampanjer.

PPC

Pay Per Click eller ”betala per klick”, är en metod att ta betalt för webbreklam. PPC bygger på att man betalar en summa för ett klick i ett annonsnätverk. Det finns olika sätt att prissätta PPC, men vanligast är att man använder ett auktionsförfarande där man bjuder på till exempel ett sökord och där priset för att få ”köpa sökordet” bedöms av ordets popularitet. Alla de stora söknätverken arbetar med auktionsmodeller där populärare sökord kostar mer att annonsera på än mindre populära. Att man köpt sökordet innebär dock inte att man betalat för ett klick, utan betalningen sker först när någon klickar på det köpta sökordet. Det finns även möjlighet att sätta ett fast pris för vad man tycker att ett klick får vara värt istället för att delta i ett auktionsförfarande.

Återannonsering

Retargeting (eller återannonsering) är ett sätt att rikta annonser mot en målgrupp som besökt din webbplats. Genom att placera en ”konverteringspixel” på en unik sida på webbplatsen (kan vara på startsidan, i varukorgen eller efter avslutat köp) så kan man som annonsör ”tagga upp en” en besökare. När någon laddar den sidan berättar koden för annonsören att en konverteringshändelse har inträffat. Annonsören matchar sedan den konverteringen med den grupp personer som har visat och/eller klickat på en annons, så att vi kan ge dig information som visar hur investeringsavkastningen ser ut för din annons.

Exempel:
Du besöker en webbplats som säljer sportprodukter för att titta på ett par löparskor. När du besöker sidan så läggs det automatiskt en spårningspixel kopplad till min Facebookprofil. Nästa gång du besöker Facebook får du upp en annons med precis de skorna du tittat på samt ett par modeller till.

Ämnen

Kategorier

Kontakter

Tobias Franzén

Tobias Franzén

Presskontakt VD +46 70 797 34 58

Relaterat innehåll

Välkommen till framtidens byrå

The Amazing Society är en Social First-byrå. Människor är reklamtrötta och sociala nätverk har tvingat fram en ny typ av kommunikation. En som människor faktiskt vill konsumera. Varumärken måste klara av att skapa innehåll med tillräckligt kreativ höjd, utformade på ett sätt som får mottagaren att stanna och intressera sig och som genom intelligenta mediaköp placeras på rätt plats vid rätt tidpunkt.
Vårt namn betyder någonting för oss. Vi strävar efter att skapa ett Amazing Society. För oss och för alla vi når. Därför är vår vision att leda förändringen av vår bransch så att de budskap vi skapar inte skadar utan lyfter mottagaren. Samtidigt som vi skapar fantastiska resultat för våra kunder. Vi arbetar med kommunikation som stärker varumärken genom att vi tar ett tydligt socialt ansvar för vår och våra kunders kommunikation och marknadsföring. Vi ska förändra vår bransch. Genom att på riktigt digitalisera marknadsföringen samtidigt som vi stärker världen runt omkring oss med budskapen och idéerna vi skapar. Detta kallar vi Social First!

The Amazing Society
Sankt Eriksgatan 63 B
112 34 Stockholm Fridhemsplan
Sweden