Pressmeddelande -

Forskningsstöd till förebyggande av antibiotikaresistens i Ghana, Portugal och Sverige

Den svenska stiftelsen PAR Foundation (The Foundation to Prevent Antibiotic Resistance) fördelar totalt tre miljoner kronor på tre olika projekt i Ghana, Portugal och Sverige i sin första internationella utlysning. PAR Foundations övergripande syfte är att förebygga antibiotikaresistens, och denna gång ligger fokus på insatser för att förebygga infektioner hos äldre.

- Vi har identifierat infektioner hos äldre som viktig pådrivande faktor för antibiotikaanvändning, som dessutom ökar i betydelse när andelen äldre i befolkningen växer. Samtidigt läggs förvånansvärt lite resurser på detta, säger Cecilia Tilli, generalsekreterare för PAR Foundation.

Immunförsvaret hos äldre personer är försvagat vilket medför att de lättare drabbas av infektioner, vilket i sin tur leder till hög antibiotikaanvändning. Dessutom kan en infektion hos en äldre person även leda till svårbehandlade komplikationer och generellt försämrat hälsotillstånd, vilket gör förebyggande insatser mycket viktiga.

- När man talar om att bygga ett hållbart samhälle för framtiden hamnar fokus ofta på barn och unga, men samtidigt vet vi att en allt större del av befolkningen kommer att vara äldre. Det är viktigt att vi bygger samhällsstrukturer och hälsovård som fungerar väl för äldre personer, säger Cecilia Tilli.

PAR Foundations styrelseordförande Peter Rothschild var med och grundade stiftelsen 2017 som till en början enbart riktade in sig på svenska projekt.

- Jag är mycket nöjd med att vi har kunnat få in ett antal projekt av hög kvalitet från länder utanför Sverige där vi tror att resultatet kan bli mycket användbara och ha stor genomslagskraft, säger Peter Rothschild.

Bidragsmottagare:

Augustina Frimpong, University of Ghana, tilldelas en miljon kronor för en explorativ studie kring lunginflammation hos äldre i Ghana. Lunginflammation är mycket vanligt och en av de vanligaste dödsorsakerna hos äldre i utvecklingsländer, och drabbade patienter behandlas ofta med antibiotika. Förhoppningen är att ta fram ny evidens för förebyggande insatser, till exempel om vaccinationsprogram för lunginflammation i Ghana även bör inkludera äldre personer. Idag omfattar vaccinationsprogrammet enbart barn under fem års ålder.

- Det här är fantastiska nyheter för oss. Bidraget ger oss resurser att undersöka antibiotikaresistensen hos S. pneumoniae hos äldre i Ghana. Om vi kan identifiera bakteriestammar av relevans för folkhälsan och kombinera det med immunmarkörer kan det hjälpa oss att identifiera riskgrupper. Förhoppningsvis kommer vi kunna ge rekommendationer om huruvida det finns ett behov av att introducera pneumokockvaccination för äldre i Ghana, säger Augustina Frimpong.

PPCIRA (National Program for Infection Prevention Control and Resistance to Antimicrobials), Portugal, tilldelas en miljon kronor för ett projekt som ska förebygga urinvägsinfektioner på portugisiska äldreboenden. I jämförelse med Sverige har Portugal en mycket hög antibiotikaanvändning per capita, och urinvägsinfektion är en av de vanligaste anledningarna till antibiotikabehandling hos äldre. Projektet fokuserar på utbildning och metoder för att åstadkomma beteendeförändringar hos vårdpersonal och anhöriga.

- Vi tackar PAR Foundation för stödet. Det här bidraget är väldigt viktigt för PPCIRA, eftersom det gör att vi kan adressera ett viktigt problem - kateterassocierad urinvägsinfektion (CAUTI) – hos en skör grupp, de som bor på äldreboenden. Vi vill minska användningen av katetrar, minimera förekomsten av CAUTI och av överdiagnosticering, reducera antibiotikakonsumtionen och därmed även utvecklingen av antibiotikaresistens, säger Margarida Valente från PPCIRA.

Peter Bergman, Karolinska Institutet, tilldelas en miljon kronor för en klinisk studie som ska undersöka om extra tillskott av D-vitamin är ett effektivt sätt att förebygga luftvägsinfektioner hos äldre. D-vitamin i lägre doser har länge rekommenderats för att förebygga benskörhet, men det finns indikationer på att högre doser även kan förebygga luftvägsinfektioner.

- Luftvägsinfektioner hos äldre personer är mycket vanliga och behandlas ofta med antibiotika. Vi vet att tillskott av D-vitamin kan minska antalet luftvägsinfektioner och antibiotikaförbrukning hos yngre, men kunskapsläget hos gruppen över 65 år är oklart. Därför behöver man studera just denna grupp. Vi är jätteglada för detta bidrag från stiftelsen som gör att vår planerade studie nu kan genomföras, säger Peter Bergman.