Elevernas riksförbund backar Be Seen. Be Heard. och namninsamlingen för #Rösträtt16 för att stärka ungas röster politiskt.

Elevernas riksförbund backar Be Seen. Be Heard. "Makthavare har ansvar att ge unga kvinnliga ledare makt och utrymme"

Kvinnor under 30 år utgör en fjärdedel av världens befolkning. Trots det är endast 1 % av dessa riksdagsledamöter globalt. Idag är det 8:e mars och Internationella kvinnodagen. En dag att uppmärksamma kvinnor och de steg som tas i rätt riktning mot ett mer jämställt samhälle. Än mer är det en dag att lyfta hur långt vi faktiskt har kvar att gå.

The Body Shop grundades 1976 av Anita Roddick, som var en av världens mäktigaste affärskvinnor. Men mest minns vi hennes kamp för miljön och människorättsfrågor. På The Body Shop är alla dagar internationella kvinnodagar där vi kämpar för kvinnors rättigheter och lika värde. För att vi kräver en värld där kvinnor och flickor kan röra sig fritt, vara trygga och där deras röster hörs på riktigt.

Under 2022 lanserades den globala kampanjen Be Seen. Be Heard. Målet för kampanjen är att öka miljontals unga människors politiska inflytande i över 75 länder tvärs över sex kontinenter.

Kampanjen lanseras med rapporten: ”Be Seen. Be Heard: Förstå unga människors politiska deltagande". Rapporten, som tagits fram tillsammans med FN:s sändebud för unga, är en ögonblicksbild i ett kritiskt skede och ska främja förståelse för de fördomar och strukturella hinder som hindrar unga människor från att delta i det offentliga livet. Den innehåller även rekommendationer för att ta itu med dessa utmaningar till fördel för samhällen över hela världen.

Rapporten inkluderar resultat från den största undersökningen som The Body Shop någonsin har gjort. Undersökningen genomfördes i december 2021 och omfattade 26 länder med totalt 27 043 respondenter, varav mer än hälften var under 30 år.

I Sverige samarbetar The Body Shop med Youth 2030 Movement för en större demokrati, och lanserade i början av året namninsamlingen #Rösträtt16, för att som aktörer tillsammans med unga och vuxna gå samman för att kräva att riksdagen ändrar kommunallagen så att Sverige kan ha testverksamhet med rösträtt från 16 år i kommunala val 2026.

18-24 åringar i Sverige är den mest underrepresenterade gruppen på alla politiska nivåer. Kampen för att skapa en värld där allas röster får höras fortsätter.

Nu kan The Body Shop stolt presentera att Elevernas riksförbund sluter upp för att backa Be Seen. Be Heard. och namninsamlingen för #Rösträtt16!

Elevernas riksförbund arbetar för en bättre och mer demokratisk skola. Genom att samla och stärka elever i demokratiska forum, representerar och för de fram elevers röster och värnar elevers rättigheter.

Maja Sjögren är Förbundsordförande Elevernas riksförbund. Maja tillträdde som ordförande vid 19-års ålder, leder arbetet för att stärka Sveriges elevers röster, och är en viktig kraft för att unga kvinnor ska synas och höras.

Hur är det att vara ung, kvinna och ledare i en politisk kontext?

- Att bli tagen på lika stort allvar och få lika stort utrymme som andra människor är något jag måste jobba aktivt för. Dels för att jag är kvinna, dels för att jag är ung. Det är de med makt som har ansvar att ge unga kvinnliga ledare makt och utrymme, att ta oss på allvar och se oss som en tillgång snarare än ett hinder.

25 % av världens befolkning är kvinnor under 30. De representeras genom 1 % riksdagsledamöter globalt. Hur påverkar det unga kvinnor att inte vara representerade?

- Det är 2023 och 25 % representeras av 1 %. Hur ska vi kunna gå framåt som samhälle om inte samhällets alla delar är representerade i högt uppsatta politiska positioner? Det är viktigt för en så underrepresenterad grupp som unga kvinnor att se personer som sig själva vid makten. För att öka det demokratiska utrymmet behöver alla samhällets grupper representeras. Det är samhällets uppdrag att fostra feministiska, demokratibärande personer redan från tidig ålder.

Vad betyder internationella kvinnodagen för dig?

- 365 dagar om året är det viktigt att prata om jämställdhetsfrågor, men den internationella kvinnodagen ser jag som en extra stor möjlighet att diskutera det i skolan. Dagen är jätteviktig för att uppmärksamma ojämställdhet och ett bra tillfälle för alla lärare och vårdnadshavare att prata med sina barn om detta. Feminism och jämställdhet är inte en kontroversiell fråga utan en naturlig del av klassrummet. Du som vuxen- ta ditt ansvar och prata med barn i din omgivning om jämställdhet idag!

.

Det är dags att göra demokratin större genom att släppa in unga - på riktigt!

Skriv på här för en större demokrati!

Ta del av rapporten Be Seen. Be Heard . Förstå ungas politiska deltagande.

Läs mer om kampanjen.

.

OM ELEVERNAS RIKSFÖRBUND

Elevernas riksförbund arbetar för en bättre och mer demokratisk skola genom att samla och stärka elever i demokratiska forum, representera och föra fram elevers röst samt värna elevers rättigheter. Deras medlemmar är demokratiska elevföreningar på högstadiet och gymnasiet, såsom elevråd, elevkårer, elevskyddsombud och trygghetsråd.

OM YOUTH 2030 MOVEMENT

Youth 2030 Movement är en rörelse som bildades 2019 på initiativ av unga och vuxna som tillsammans kämpar för unga människors plats i demokratin. Utöver att kämpa för sänkt rösträttsålder hjälper rörelsen kommuner att inkludera unga, fördelar bidrag till demokratiprojekt, och förändrar beslutsfattares syn på unga. Läs mer om Youth 2030 Movement på youth2030.se och störredemokrati.nu

OM THE BODY SHOP. Globalt varumärke och certifierat B Corp™ som grundades av Anita Roddick i engelska Brighton 1976. Anita banade vägen för filosofin att företagande kan vara en god kraft i världen, vilket fortfarande är varumärkets drivkraft. The Body Shop tillhandahåller etiska och hållbara produkter med ingredienser av naturligt ursprung för kroppsvård, hudvård, hårvård och makeup. I dag finns ca 3 000 The Body Shop-butiker i över 75 länder. The Body Shop ingår tillsammans med Natura, Aesop och Avon i Natura &Co – en värderingsdriven, global kosmetikagrupp med det gemensamma målet att skapa en positiv ekonomisk, social och miljömässig påverkan.

2022 utnämndes The Body Shop för fjärde året i rad till Sveriges mest hållbara skönhetsvarumärke enligt Sustainable Brand Index™, Europas största varumärkesundersökning om hållbarhetskommunikation.

The Body Shop var det första globala skönhetsföretaget att börja kämpa mot djurförsök 1989. Sedan dess har företaget fortsatt sitt outtröttliga arbete för djurens rättigheter och hjälpt till att bana väg för det nuvarande förbudet mot djurförsök i kosmetikaproduktion i Europa.

8,3 miljoner människor skrev under kampanjen Forever Against Animal Testing för att stoppa djurförsök globalt och när EU förbudet mot djurförsök igen hotas av nya testkrav var The Body Shop medgrundare till medborgarinitiativet Save Cruelty Free Cosmetic - som 2022 nådde målet på en miljon höjda röster för hålla EU fritt från djurförsök inom kosmetik.

Det aktivistiska varumärket kommer att vara helt veganskt och certifierat av The Vegan Society under 2023.