The Body Shop Sverige uppmanar regeringen att  tillåta alla 16- och 17-åringar att rösta i Europaparlamentsvalet!

The Body Shop Sverige uppmanar regeringen att tillåta alla 16- och 17-åringar att rösta i Europaparlamentsvalet!

The Body Shop Sverige uppmanar EU-ministern att stödja paragraf fyra i de föreslagna reformerna av den europeiska vallagstiftningen och tillåta alla 16- och 17-åringar att rösta i Europaparlamentsvalet 2024.

I maj 2022 lanserades kampanjen Be Seen. Be Heard. som kräver att unga människor får göra sina politiska röster hörda på ett meningsfullt sätt i offentligt beslutsfattande.

Varje dag tar beslutsfattare runt om i Europa viktiga beslut om framtiden för våra samhällen, länder och till och med vår planet. Ändå fortsätter unga människor rutinmässigt att vara uteslutna, trots att de tillhör generationen som kommer att få leva med konsekvenserna av de val vi gör idag.

Tillsammans med Youth 2030 förespråkar The Body Shop att rösträttsåldern ska sänkas till 16 år i alla val. Vi gör detta för att vi tycker att 16- och 17-åringar förtjänar att få sina röster hörda i de frågor som är viktiga för dem. Detta gäller särskilt när de redan delar vuxenansvar med sina medborgare när det kommer till att arbeta, starta företag, betala skatt och hantera sina studiemedel.

The Body Shop är inte de enda som tror på förslaget; vi har samlat stöd från framstående organisationer som håller med oss, inklusive Elevernas Riksförbund, RFSL Ungdom och Rädda Barnens ungdomsförbund.

Rapporten Be Seen. Be Heard. Global Youth Survey som vi tagit fram tillsammans med FN:s ungdomssändebud visar att:

• 72 % av svenska medborgare anser att 16-18 år är den lämpligaste åldern för förstagångsväljare.
  • 67 % av medborgarna tror att unga generationers engagemang kommer att förändra saker till det bättre. [1]

Andra EU-länder har redan sänkt rösträttsåldern i Europaparlamentsvalet till 16 år, däribland Österrike, Belgien och Malta.

Just nu diskuterar EU-ländernas regeringar de framtida reglerna för EU-val.

Genom ett officiellt brev till Sveriges EU-minister uppmanar vi till dessa diskussioner tar hänsyn till unga människor i Sverige och ger dem lika rösträtt som sina jämnåriga i Europa genom att stödja paragraf fyra. Uppmaningen har signerats av The Body Shop, Youth 2030 Movement, Elevernas Riksförund, RFSL Ungdom och Rädda Barnens ungdomsförbund.

RBUF, Rädda Barnens ungdomsförbund, sluter med detta upp som partner till Be Seen. Be Heard. och stödjer också namninsamlingen #Rösträtt16 som The Body Shop och Youth 2030 Movement startat tillsammans för en större demokrati som inkluderar unga och river hindren mellan unga och makten.

- Dagens 16-åringar är mer välinformerade kring världen, samhället och politik än vad tidigare generationer haft möjlighet att vara. Europaparlamentet har redan uttryckt sitt stöd för en sänkning av rösträtten i europaparlamentsvalet till 16 år, och över tio länder runtom i världen har sänkt rösträttsåldern. För att kunna ta ansvar i samhället måste medborgare ges både rättigheter och skyldigheter. Vi tror också att vuxna makthavare skulle lyssna mer på barn om dom hade rösträtt. Vi kräver att Sverige gör som många andra länder redan gjort och sänker rösträttsåldern till 16 år. Unga är inte bara framtiden, utan även viktiga här och nu, säger Warda Abdalla, förbundsordförande RBUF.

OM RBUF

Rädda Barnens Ungdomsförbund är ett queerfeministiskt och antirasistiskt förbund av barn och unga, för barn. RBUF kämpar för att ge barn makt och för att Barnkonventionen ska efterlevas och respekteras. Förbundet är religiöst och partipolitiskt obundet, och alla upp till och med 25 år kan vara medlemmar.

Det är dags att göra demokratin större genom att släppa in unga - på riktigt!

Skriv på här för en större demokrati!

Ta del av rapporten Be Seen. Be Heard. Förstå ungas politiska deltagande.

Läs mer om kampanjen.

Läs brevet i sin helhet bifogat som bilaga till detta pressmeddelande.

[1]*Vår globala undersökning genomfördes i december 2021 och tillfrågade 27 043 personer i flera åldersgrupper. 32 % av de tillfrågade finns i EU:s medlemsländer inklusive Tyskland, Spanien, Danmark, Frankrike, Sverige, Irland, Belgien och Nederländerna.

OM THE BODY SHOP. Globalt varumärke och certifierat B Corp™ som grundades av Anita Roddick i engelska Brighton 1976. Anita banade vägen för filosofin att företagande kan vara en god kraft i världen, vilket fortfarande är varumärkets drivkraft. The Body Shop tillhandahåller etiska och hållbara produkter med ingredienser av naturligt ursprung för kroppsvård, hudvård, hårvård och makeup. I dag finns ca 3 000 The Body Shop-butiker i över 75 länder. The Body Shop ingår i Natura &Co – en värderingsdriven, global kosmetikagrupp med det gemensamma målet att skapa en positiv ekonomisk, social och miljömässig påverkan.

2023 utnämndes The Body Shop för femte året i rad till Sveriges mest hållbara skönhetsvarumärke enligt Sustainable Brand Index™, Europas största varumärkesundersökning om hållbarhetskommunikation.

The Body Shop var det första globala skönhetsföretaget att börja kämpa mot djurförsök 1989. Sedan dess har företaget fortsatt sitt outtröttliga arbete för djurens rättigheter och hjälpt till att bana väg för det nuvarande förbudet mot djurförsök i kosmetikaproduktion i Europa.

8,3 miljoner människor skrev under kampanjen Forever Against Animal Testing för att stoppa djurförsök globalt och när EU förbudet mot djurförsök igen hotas av nya testkrav var The Body Shop medgrundare till medborgarinitiativet Save Cruelty Free Cosmetic - som 2022 nådde målet på en miljon höjda röster för hålla EU fritt från djurförsök inom kosmetik.

Det aktivistiska varumärket kommer att vara helt veganskt och certifierat av The Vegan Society under 2023.

Relaterat innehåll