The Body Shop lanserar refillbar makeup och firar femte året i rad som mest hållbara skönhetsvarumärke enligt Sveriges konsumenter.

TACK x 5 - The Body Shop uppfattas som Sveriges mest hållbara skönhetsvarumärke!

För femte året i rad uppfattas The Body Shop som Sveriges mest hållbara skönhetsvarumärke i Europas största varumärkesstudie om hållbarhet! Nu släpps årets Sustainable Brand Index rapport, där 29 000 svenska konsumenter svarar på hur de ser på 418 varumärken över 36 branscher och deras hållbarhetsarbete.

Sustainable Brand Index startade 2011 för att bidra till att belysa ämnet hållbarhet och hjälpa till att sprida och öka kunskapen om hållbarhet. 2023 har över 1 600 varumärken och 36 industrier utvärderats av fler än 80 000 konsumenter i åtta länder. Definitionen av hållbarhet baseras på FNs globala hållbarhetsmål – Sustainable Development Goals eller SDGer.

Rapporten lyfter bland annat att 68 % av alla svenska konsumenter pratar om hållbarhet i köpbeslut och att särskilt unga personer är oroliga över hur hållbarhetsfrågan prioriteras av samhället generellt och av företag i synnerhet.

The Body Shop är stolta över att för femte året på raken ta emot en förstaplacering som branschbäst i kategorin Skönhet i Sustainable Brand Index 2023.

I topplistan nedan visas topp 7 och även placering i den totala rankningen över alla branscher i studien:

– Vi vill TACKA alla våra kunder och vårt community för den fina placeringen. Vi firar för femte året med att fortsätta agera hållbart. Genom vardagliga förändringar i våra beteenden kan vi alla bidra till att agera mer hållbart totalt sett. Därför har vi för tredje gången gillt rullat ut vårt refillsystem över världen. Om vi börjar med att byta ut engångsplasten i vardagsprodukter som handtvål, duschkräm och schampo till refillbara förpackningar med mångårig livslängd så tar vi ett steg framåt. Nu tar vi nästa steg och lanserar refillbar makeup. Vår målsättning är att ändra konsumtionsvanor för plast och förpackningar, säger Matilda Wiechel, Activism & Communications Manager, The Body Shop Sverige och Danmark.

REFILL, REUSE, REPEAT - PEPTALK LIPSTICK COLOUR POP

Uttryck dig hur du vill, i vilken färg du vill! Peptalk Lipstick är en sprillans ny, refillbar läppstiftsfamilj med 20 färgsprakande färger med peppiga budskap som passar oavsett om du vill stay true, break through eller live loud. När du har valt färg, applicerar du enkelt stiftet i aluminiumhylsan Peptalk Refillable Case. När färgstiftet är slut, köper du endast ett nytt stift i önskad färg till ditt Peptalk Refillable Case som är tillverkat av 100 % återvunnen aluminium.

REFILL, REUSE, REPEAT - CLEAR CONFIDENCE WITH TEA TREE FACE BASE POWDER

Som en förlängning av förra årets Fresh Nude Foundation och Vitamin C Concealer så lanseras nu ännu en basprodukt; en påfyllningsbar, täckande puderfoundation i 40 färger som hjälper till att kontrollera olja och glans och som passar alla hudtyper. Tea Tree Face Base är förpackad i en aluminiumbas som enkelt klickas i asken Compact for Life, tillverkad av aluminium, 30 % PCR-plast och som också innehåller en spegel. När pudret är slut, återvinner du aluminiumbasen, köper en ny puderkaka och klickar i din Compact for Life-ask.

De refillbara makeup-nyheterna Peptalk Lipstick Colour Pop och Tea Tree Face Base Powder finns i butik nu.

Ta del av hela Sustainable Brand Index-rapporten här.

Cruelty Free and Forever Against Animal Testing.

OM THE BODY SHOP. Globalt varumärke och certifierat B Corp™ som grundades av Anita Roddick i engelska Brighton 1976. Anita banade vägen för filosofin att företagande kan vara en god kraft i världen, vilket fortfarande är varumärkets drivkraft. The Body Shop tillhandahåller etiska och hållbara produkter med ingredienser av naturligt ursprung för kroppsvård, hudvård, hårvård och makeup. I dag finns ca 3 000 The Body Shop-butiker i över 75 länder. The Body Shop ingår tillsammans med Natura, Aesop och Avon i Natura &Co – en värderingsdriven, global kosmetikagrupp med det gemensamma målet att skapa en positiv ekonomisk, social och miljömässig påverkan.

2022 utnämndes The Body Shop för fjärde året i rad till Sveriges mest hållbara skönhetsvarumärke enligt Sustainable Brand Index™, Europas största varumärkesundersökning om hållbarhetskommunikation.

The Body Shop var det första globala skönhetsföretaget att börja kämpa mot djurförsök 1989. Sedan dess har företaget fortsatt sitt outtröttliga arbete för djurens rättigheter och hjälpt till att bana väg för det nuvarande förbudet mot djurförsök i kosmetikaproduktion i Europa.

8,3 miljoner människor skrev under kampanjen Forever Against Animal Testing för att stoppa djurförsök globalt och när EU förbudet mot djurförsök igen hotas av nya testkrav var The Body Shop medgrundare till medborgarinitiativet Save Cruelty Free Cosmetic - som 2022 nådde målet på en miljon höjda röster för hålla EU fritt från djurförsök inom kosmetik.

Det aktivistiska varumärket kommer att vara helt veganskt och certifierat av The Vegan Society under 2023.

Relaterat innehåll