Idag släpps Europas största varumärkesstudie om hållbarhet för 2022 där The Body Shop utses som bäst i sin kategori.

The Body Shop branschbäst i Sustainable Brand Index 2022!

Svenska konsumenter får säga sitt i Sustainable Brand Index, Europas största varumärkesstudie om hållbarhet. Idag släpps den årliga rapporten för 2022 och The Body Shop tar hem en förstaplacering som branschbäst i kategorin för skönhetsvarumärken.

Sustainable Brand Index startade 2011 med syftet att belysa hållbarhet samt att sprida och öka kunskapen om hållbarhet och har vuxit en hel del sedan dess. 2022 har över 1 500 varumärken och 35 industrier utvärderats med hjälp av mer än 69 000 konsumenter i 8 länder. Rapporten täcker 35 branscher 2022 och definitionen av hållbarhet baseras på FNs globala hållbarhetsmål – Sustainable Development Goals eller SDGer.

I Sverige listas The Body Shop för fjärde året som etta sin branschkategori och därmed som det varumärke i Beauty-kategorin som kunderna upplever som mest hållbara. I topp fem nedan visas även placering i den totala rankningen över alla branscher i studien.

– Vi är otroligt stolta över denna placering och feedback på hur Sveriges kunder upplever oss och vår kommunikation. Som B-corp gör vi mycket mer än att kommunicera om hållbarhet, det är en del av våra affärsmål att leverera resultat i balans mellan tre P:na; People, Planet och Profit. Under det senaste året har vi bland annat fokuserat på att relansera vårt refillsystem i Sverige. Refill är en del av vårt arv som var med från starten. När vi nu igen kan erbjuda alla kunder att fylla på sina vardagsprodukter är det allt fler som ansluter sig till refillrevolutionen och är med och skapar ett nytt sätt att se på förpackningar och hur vi använder dem, säger Matilda Wiechel, Activism & Communications Manager, The Body Shop Sverige och Danmark.

Rankingen och hela Sustainable Brand Index-rapporten publiceras 17 mars här.

OM THE BODY SHOP

Global cruelty-free ikon och certifierat B Corp™ som med aktivistiskt fokus kämpat för djur- och miljöfrågor sedan 1976 då varumärket grundades av Anita Roddick. The Body Shop banade vägen för filosofin att företagande ska vara en kraft för positiv förändring i världen, vilket fortfarande är varumärkets syfte.

The Body Shop skapar etiska, effektiva och hållbara produkter med ingredienser av naturligt ursprung inom kroppsvård, hudvård, hårvård och makeup. Idag finns ca 2 500 The Body Shop-butiker i över 80 länder och skapar kroppsälskande produkter med effektiva ingredienser av naturligt ursprung – för alla.

Femfaldigt utnämnda till Sveriges mest hållbara skönhetsvarumärke enligt konsumenterna i Sustainable Brand Index™, Europas största varumärkesundersökning om hållbarhetskommunikation.