The Body Shop branschtvåa i Sustainable Brand Index 2016

The Body Shop branschtvåa i Sustainable Brand Index 2016

The Body Shop är ett av Sveriges mest hållbara varumärken enligt svenska konsumenter. Detta enligt den nypublicerade undersökningen Sustainable Brand Index™ 2016 där 10 000 kunder har svarat på frågor om miljöansvar och socialt ansvarstagande.

Sveriges kunder har rankat The Body Shop som nummer 2 på branschlistan och som nummer 13 på den totala listan över landets 265 största varumärken.

– Vi är oerhört glada och hedrade över att Sveriges konsumenter anser att vi är ett av landets mest hållbara varumärken. I 40 har vi arbetat efter devisen att företagande kan vara en kraft för positiv förändring. Nu tittar vi framåt med ännu större krav på oss själva i och med vårt utökade hållbarhetsarbete och vårt åtagande att berika istället för exploatera, säger Cecilia Sahlin, VD för The Body Shop Sverige.

– Vi har aldrig varit rädda för att ta ställning i frågor där vi kan vara med och göra skillnad. Vi har varit med och drivit igenom EU-förbudet mot djurförsök inom kosmetikaindustrin, och för drygt ett år sedan så tog vi beslutet att börja ta betalt för kundpåsar, något som har lett till att förbrukningen har minskat med 30% och vi har kunnat skänka överskottet till trädplantering. Detta är några exempel på ställningstaganden och åtgärder för en mer hållbar business, och det hade inte varit möjligt utan stöd från våra kunder och engagerade medarbetare, avslutar Cecilia.

Hållbarhet enligt The Body Shop
The Body Shop fyllde nyligen 40 år och presenterade då en ny banbrytande CSR-strategi, Enrich Not Exploit™, ett åtagande som ligger till grund för alla delar av företagets verksamhet.

Under vart och ett av åtagandets tre fokusområden; människor, produkter och planeten, har The Body Shop ställt upp specifika, mätbara mål som ska ha uppnåtts till 2020, och på så sätt har företaget ett ansvar att leverera.

Totalt ryms 14 mål inom det nya åtagandet, och de målen är:

Människor

1. Dubbla Community Trade-programmet från 19 till 40 ingredienser, för att stärka samhällena som producerar dem.

2. Skapa 40 000 arbetstillfällen i ekonomiskt utsatta områden, bland annat genom att utöka Community Trade-programmet.

3. Engagera 8 miljoner människor i värderingsarbetet, bland annat genom den största namninsamlingen någonsin.

4. Att anställda ska ha investerat 250 000 volontärtimmar genom att bidra med färdigheter och sakkunskaper till de lokala samhällena.

Produkter

5. 100 % av de naturliga ingredienserna ska vara spårbara och miljövänligt producerade.

6. Årligen minska det miljömässiga fotavtrycket av företagets produkter.

7. Redovisa vilka naturliga ingredienser och gröna kemikalier som används, samt vilka avtryck de gör på natur och vatten.

8. Utveckla en innovationspipeline som levererar banbrytande kosmetikaingredienser från hotspots för biologisk mångfald och hjälpa till att stärka de områden de kommer från.

Planeten

9. Plantera så kallade biobroar som skyddar och återskapar 75 miljoner kvadratmeter av djurens boendemiljö och hjälper de kringliggande samhällena att leva mer hållbart.

10. Minska butikernas miljöavtryck när de renoveras eller designas om.

11. Utveckla och lansera minst tre nya innovationer inom miljövänlig förpackningsdesign.

12. Säkerställa att minst 70% av produktförpackningarna är tillverkade helt utan fossila bränslen.

13. Driva kedjans alla butiker med förnybar eller klimatkompenserad el.

14. Minska elförbrukningen i butiker med 10%.

Om Sustainable Brand Index
Varumärkesundersökningen Sustainable Brand Index™ är en kartläggning av Sveriges 265 största varumärken, och bygger på en undersökning där ett riksrepresentativt urval bestående av 10 000 kunder har bedömt hur företagen presterar inom miljöansvar och socialt ansvarstagande.

För ytterligare information och intervjuförfrågningar, kontakta:
Anna Tjäder, Pressansvarig
Email: anna.tjader@thebodyshop.com