En historia om systerskap - så kom den första kalendern från The Body Shop till!

Den allra första adventskalendern från The Body Shop skapades i Köpenhamn för 23 år sedan och är en berättelse om två systrar med en alldeles speciell relation.

Storasyster Tanja Bruun ville ge sin yngre syster Sara samma magiska upplevelse som hon själv fick när hon var yngre - att få vakna upp till en överraskning under de mörka decembermorgnarna. Tanja arbetade som butikschef på The Body Shop och gav givetvis ett flertal gåvor fyllda med hudvårdsprodukter. Det var då Tanja insåg att hon kunde ta med idén till butiken. I november 2000 började de första kalendrarna ta form och såldes snabbt slut, år efter år. Försäljningssiffrorna som skjutit i höjden uppmärksammades av huvudkontoret i England – och det var så skönhetskalendern blev till. Idag tillverkar The Body Shop över 300 000 kalendrar som levereras till mer än 60 länder världen över, för att ännu fler ska få vakna upp till en liten present varje morgon i december.

Tanja drömmer fortfarande om en bättre värld men numera i rollen som Head of Brand & Activism för The Body Shop i Sverige och Danmark.

”Adventskalendrar är något som alltid varit en del av min jul och är fortfarande än idag, både på jobbet och privat. Min syster och jag håller fortfarande liv i traditionen och överraskar varandra och vår mamma med en kalender varje år. För oss handlar kalendern om att vara en del av varandras dagar under december när vi inte befinner oss hos varandra - och vem tycker inte om en liten överraskning. Jag älskar hur adventskalendrarna på The Body Shop fortsätter att utvecklas. Idag innehåller varje lucka en historia om produkten och hur den bidrar till positiv förändring som når bortom överraskningen för mottagaren.” – Tanja Bruun.

I år erbjuder The Body Shop tre olika adventskalendrar med pop-up illustrationer som uppmärksammar de positiva förändringarna som sker genom samarbetet med globala Community Fair Trade-partners.

För dig och de du älskar: Kalendrarna bjuder in till dagliga tillfällen att ge dig själv och din kropp lite extra kärlek. Varje produkt är tillverkad av hårt arbetande ingredienser av naturligt ursprung som ger utrymme för härliga stunder.

För våra communities: Det banbrytande Community Fair Trade-programmet är framtaget för att främja lantbrukare och producenter som är involverade i produktionen av produkterna, samt investera tillbaka i sociala- och miljömässiga projekt i lokala samhällen. Alla produkter i kalendrarna är antingen berikade med ingredienser, eller har förpackningar gjorda av våra partners runt om i världen. Från sheasmör från Ghana till presentförpackningar från Nepal.

För vår planet: Ett ansvarsfullt levnadssätt är framtiden och något som kommer gynna vår planet. Det är därför The Body Shop firar de små positiva förändringarna som sker successivt inuti varje gåva denna jul. Oavsett om det är fler återvinningsbara förpackningar eller Community Fair Trade-ingredienser.

Upptäck ett exklusivt urval av gåvor i varje lucka. Årets adventskalendrar är fullpackade med festliga favoriter och är en hyllning till alla fantastiska hantverkare runt om i världen. Framtagna för att ta hand om både kropp och sinne, för dig och de du älskar. För att förändring börjar inifrån!

MEET THE CALENDARS

ADVENT OF CHANGE ADVENT CALENDAR, 795:- (VÄRDE 1 275:-)
Advent of Change innehåller 24 mindre gåvor, inklusive duschgel, Body Butter, ansiktsmasker och mer. Ge dig själv utrymme för lite extra kärlek och omvårdnad med väldoftande Coconut Shower Cream och näringsrika Avocado Body Butter. Vitamin E Sheet Mask skämmer bort ditt ansikte medan Mango Hand Balm återfuktar dina vintriga händer när de behöver det som mest.

BIG ADVENT OF CHANGE ADVENT CALENDAR, 1 095:- (VÄRDE 1 828:-)
Big Advent of Change är fullpackad med 25 godbitar, inklusive ett par favoriter i full storlek som hjälper dig att komma i stämning inför julen. Varva ner med dessa ljuvliga och naturligt framställda skapelser, som rengörande Tea Tree Shampoo eller återfuktande Almond Milk Body Butter. Det finns även utrymme att ge ditt vackra ansikte lite extra kärlek med bästsäljande Edelweiss Cleanser och Camomile Cleansing butter.

ULTIMATE ADVENT OF CHANGE ADVENT CALENDAR, 1 495:- (VÄRDE 3 060:-)
Ultimate Advent of Change är tillägnad skönhetsfantasten. Kalendern är fullpackad med pålitliga bästsäljare i full storlek, härlig hudvård, accessoarer och allt annat du behöver för att skämma bort dig själv i december månad. Tänk inuti boxen och upptäck en ännu vackrare jul tillsammans med Edelweiss Smoothing Day Cream, ikoniska Mango Body Butter, Vitamin C Face Polish, och den underbart doftande Banana Shampoo tillsammans med mycket mer.

VEGAN, CRUELTY FREE & FOREVER AGAINST ANIMAL TESTING. I BUTIK 5 SEPTEMBER.

OM THE BODY SHOP. Globalt varumärke och certifierat B Corp™ som grundades av Anita Roddick i engelska Brighton 1976. Anita banade vägen för filosofin att företagande kan vara en god kraft i världen, vilket fortfarande är varumärkets drivkraft. The Body Shop tillhandahåller etiska och hållbara produkter med ingredienser av naturligt ursprung för kroppsvård, hudvård, hårvård och makeup. I dag finns ca 2 500 The Body Shop-butiker i över 80 länder. The Body Shop ingår i Natura &Co – en värderingsdriven, global kosmetikagrupp med det gemensamma målet att skapa en positiv ekonomisk, social och miljömässig påverkan.

2023 utnämndes The Body Shop för femte året i rad till Sveriges mest hållbara skönhetsvarumärke enligt Sustainable Brand Index™, Europas största varumärkesundersökning om hållbarhetskommunikation.

The Body Shop var det första globala skönhetsföretaget att börja kämpa mot djurförsök 1989. Sedan dess har företaget fortsatt sitt outtröttliga arbete för djurens rättigheter och hjälpt till att bana väg för det nuvarande förbudet mot djurförsök i kosmetikaproduktion i Europa.

8,3 miljoner människor skrev under kampanjen Forever Against Animal Testing för att stoppa djurförsök globalt och när EU förbudet mot djurförsök igen hotas av nya testkrav var The Body Shop medgrundare till medborgarinitiativet Save Cruelty Free Cosmetic - som 2022 nådde målet på en miljon höjda röster för hålla EU fritt från djurförsök inom kosmetik.

Det aktivistiska varumärket kommer att vara helt veganskt och certifierat av The Vegan Society under 2023.

Relaterat innehåll