Är du trött på jobbklyschor?

Klyschor finns överallt. Kanske de behövs för att förenkla kommunikation i vissa situationer, men oftast ses de som tomma budskap som inte levs upp till, och gör därför ingen nytta alls.

En vanlig klyscha är "vår personal är vår viktigaste resurs"? Har du hört den? Och kanske ännu viktigare - trodde på den?

Tyvärr blir nog svaret nej för de flesta. Det sorgliga i kråksången är att intentionen och meningen faktiskt oftast är ärlig och sann, men agerandet matchar sen inte den goda intentionen - och det faller platt.

Effektiva ledare och effektiva företag håller sig borta från klyschor, för de vet att de skadar mer än de gör gott. Om personalen kände sig som den viktigaste resursen då behövs det inte heller sägas, det visar sig självt.

Så vad de gör istället är att de låter sina handlingar tala mer än sina ord. Häri ligger egentligen nyckeln till effektivt ledarskap - agera först och tala sen - då får orden tyngd och betydelse, ledaren kan inspirera till tillit och respekt och får trovärdighet. Det här är ett av de många sätt på vilken en organisation kan skapa medarbetarengemang vilket driver kundlojalitet och kan leda till hållbar lönsamhet.

• framgång
  • företagskultur
  • kommunikation
  • ledarskap
  • medarbetarengagemang
  • förebild
  • respekt
  • tillit
  • ledare
  • chef

Think Solutions AB startades av Elisabet Hearn 2001 och arbetar både i Sverige och internationellt med både stora globala och mindre företag. Vi hjälper företag att förbättra lönsamheten genom sin företagskultur, hur de leder och engagerar sin personal. Vårt erbjudande inkluderar rådgivning, föreläsningar, seminarier i ledarskap och personlig utveckling, 360 graders feedback, coaching och det interaktiva kunskapsspelet Brand Game®. Vi arrangerar också skräddarsydda kurser och seminarier efter kundens behov. Bland kunderna finns bl.a. American Express, The Royal Bank of Scotland, Trygg-Hansa och KappAhl.

Elisabet Vinberg Hearn

Presskontakt VD Affärsutveckling, konsultuppdrag, talaruppdrag 0739-605903