Välkommen tillbaka till jobbet - är du redo att ha kul?

Semestern lider mot sitt slut för de flesta så här i augusti. Och det är inte alltid med lätt hjärta som stegen styrs mot jobbet efter en lång ledighet.

Men varför är det så? Jobbet är ju trots allt en stor del av våra liv, och därför är det av yttersta vikt att det är kul att jobba. Delvis ligger nog svaret i att många i Sverige tar en rätt så lång semester, vilket gör att återtåget upplevs som svårare, folk har helt enkelt vant sig av med att jobba! Det är inget konstigt med det.

Men framför allt handlar det för många om att ha glömt bort att den relation vi har med jobbet är som vilken relation som helst - den behöver jobbas på! Vi kan inte bara förvänta oss att det ska vara bra och kul på jobbet om vi inte gör vårt bästa för att det ska bli så.

Det finns så klart många olika sätt det kan göras på. Ett första steg är att bestämma sig för att trivas och ha kul på jobbet. Att säga till sig själv: "Semestern är slut, det har varit kul - och nu ska jag tillbaka till jobbet, och det ska bli kul!" Värdera din tid så mycket att du inte slösar bort den på att inte göra det mesta och det bästa av din tid på jobbet.

Många människor som vi mött i vårt arbete under många år, och privat för den delen, säger inte så. De säger nånting mer i still med: "Jag måste börja jobba igen". Och det är klart att det inte känns kul om jag "måste" göra nånting. Om vi ska tycka att det är kul på jobbet så behöver vi kontinuerligt uttrycka oss och tänka på ett sånt sätt att det faktiskt blir möjligt att ha kul. Det vi tänker blir vår verklighet. Vårt inre (och yttre) språk styr de resultat vi får.

Så om du vill göra det lättare att gå tillbaka till jobbet, gör ett eftertänksamt val om hur du ska tänka på ditt jobb. Välj några väl valda tankar som du kan upprepa för dig själv.

Några exempel skulle kunna vara:

• Jag trivs på jobbet
  • Det ska bli kul att jobba och träffa mina kollegor
  • Undrar vad för spännande saker som kan tänkas hända i höst?

Underskatta inte tankens makt. Ta kontroll över den istället. Varmt välkommen tillbaka till jobbet!

• semester
  • jobbet
  • kul
  • självledarskap
  • personlig utveckling
  • medarbetarengagemang
  • företagskultur

Think Solutions AB startades av Elisabet Hearn 2001 och arbetar både i Sverige och internationellt med både stora globala och mindre företag. Vi hjälper företag att förbättra lönsamheten genom sin företagskultur, hur de leder och engagerar sin personal. Vårt erbjudande inkluderar rådgivning, föreläsningar, seminarier i ledarskap och personlig utveckling, 360 graders feedback, coaching och det interaktiva kunskapsspelet Brand Game®. Vi arrangerar också skräddarsydda kurser och seminarier efter kundens behov. Bland kunderna finns bl.a. American Express, The Royal Bank of Scotland, Trygg-Hansa och KappAhl.

Elisabet Vinberg Hearn

Presskontakt VD Affärsutveckling, konsultuppdrag, talaruppdrag 0739-605903