Astar med och bidrar till succén: "Samarbetet har varit fantastiskt"

103 tillsatta tjänster på 22 månader. Det är utfallet av projektet ”Mer mat - fler jobb” i Östergötland så här långt. Och Astar har varit med på ett hörn och bidragit till succén.
- Samarbetet har varit fantastiskt och det här är ett projekt som verkligen ger resultat, säger Astarläraren Anders Olivestedt.

I våras påbörjade Astar på uppdrag av Arbetsförmedlingen och i samarbete med HK Scan en rekryteringsutbildning inom styckning i Linköping. Eleverna fick sommarjobb på Scan över sommaren och har sedan återgått till utbildningen. I dagsläget går 23 personer utbildningen som avslutas i februari och som leder direkt ut på arbetsmarknaden.

En kortare åtta veckors-utbildning avslutades innan sommaren och gav åtta deltagare sommarjobb direkt.

De här två utbildningarna är en del i projektet ”Mer Mat – fler jobb”, vilket är ett samarbete mellan LRF, Livsmedelsföretagen, Arbetsförmedlingen och Krinova. Projektet finanserias av Europeiska Socialfonden och avslutas i maj 2022. Målet är att öka svensk matproduktion genom att stärka företag och medarbetare, samtidigt som arbetssökande och karriärbytare får en väg in i en spännande framtidsbransch.

Och Anders Olivestedt på Astar hyllar samarbetet med Arbetsförmedlingen i det här fallet.

- Det har varit fantastiskt. Det var lite krokigt i början vilket jag har full förståelse men ju mer vi jobbat tillsammans desto bättre har det blivit. Och det här är ju en utbildningsform som verkligen ger resultat, säger Olivestedt.

- I en rekryteringsutbildning finns ju ett underliggande behov och jag som brinner för att få ut folk i arbete tycker det är så roligt när vi lyckas med det, säger han.

Och att ”Mer mat – fler jobb” lyckas finns det svart på vitt på. Bara i Östergötland har 103 tjänster på 22 månader tillsatts inom primär livsmedelsproduktion och livsmedelsförädling, detta skriver Jessica Sandblom som arbetat med projektet från Arbetsförmedlingens sida i ett inlägg på LinkedIn.

”Det här har vi gjort mitt i en brinnande pandemi och på distans, så vi kan inte vara annat än superstolta!” skriver hon.

Astar bedriver ju rekryteringsutbildningar till styck- och slakteribranschen över hela Sverige och Anders Olivestedt har sett hur det givit ringar på vattnet.

- Vi får mer och mer förfrågningar, framförallt från dem vi jobbat med tidigare. På måndag startar vi en utbildning med HK Scan i Kristianstad med 25 deltagare och i Mora drar vi gång ett projekt senare i höst med ett Siljan Chark som vi jobbat med tidigare, säger han.

• Vuxenutbildning

• Linköping