Gå direkt till innehåll
Grönt ljus för Thoren Framtid Ronneby gör "pusslet" komplett hos Skolinspektionen

Thoren Framtid Ronneby får grönt ljus av Skolinspektionen.

De påtalade brister som myndigheten påtalade in sin uppföljande tillsyn från hösten 2018 är nu avhjälpta.
- Jag är så oerhört stolt över det arbete alla lagt ner för att vi skulle nå detta resultat. Skolan har arbetat kollegialt och systematiskt med de fokusområden som skolinspektionen ansett vara utvecklingsområden, säger Victoria Svensson, verksamhetschef, Thoren Framtid.

Beslutet härrör från den ordinarie tillsynen för knappt två år sedan gällande områdena extra anpassningar och särskilt stöd, undervisning och lärande samt bedömning och betygssättning. Dessa påtalade brister är nu avhjälpta vilket var sista kvarvarande pusselbiten i den totalöversyn Skolinspektionen inledde 2017 mot Thoren Framtids grundskolor.

Beskedet är som vanligt ett viktigt kvitto på skolans kvalitet.
- Det är glädjande att det ger resultat att arbeta tillsammans i ett starkt team, säger Svensson.

I Skolinspektionen tillsyn har samtliga nio (!) granskade skolenheter inom Thoren Framtid fått grönt ljus på följande orter; Hässleholm, Karlshamn, Falkenberg, Falköping, Växjö, Älmhult, Ljungby, Kalmar och Ronneby.
Grundskoleverksamheten inom ThorenGruppen med tio skolor runt om i landet visar på en stark utveckling. Antalet elever har ökat på 9 av 10 skolor och är ett tydligt kvitto på skolornas höga kvalitet och elevnöjdhet.

- Våra skolor genomsyras av en skolkultur som sätter eleverna i fokus. Vårt koncept med verklighetsbaserat lärande, digitalt först och personligt lärande är viktigt för oss. Det ska vara meningsfullt att gå till skolan och det du gör i skolan är viktigt. Vi vill att eleverna känner ansvar för sina egna studier, säger Svensson.

ThorenGruppen AB är ett norrländskt familjeägt utvecklingsföretag med stort samhällsengagemang. Företaget grundades 1999 och har expanderat varje år. Idag har vi över 2 000 medarbetare och 16 000 elever/deltagare inom våra utbildningsverksamheter.

Niklas Westman

Presskontakt Informationschef 010-331 08 36