Ny rektor på Thoren Framtid i Ronneby

Grundskolan Thoren Framtid i Ronneby får en ny rektor. Det blir Anna Karlsson som tar över posten.
- Jag ser mycket fram emot att tillsammans med mina nära kollegor Jeanette och Maria fortsätta driva fina skolan i Ronneby framåt, uppåt och vidare, säger den nya rektorn.

Anna Karlsson har en gedigen rektorsbakgrund. Hon har arbetat som rektor i drygt 13 år i både kommunala och fristående verksamheter, från förskoleklass upp till årskurs 9. Hon har varit biträdande rektor på Thoren Framtids grundskola sedan den 1 juni i år och i fredags klev hon på sitt nya uppdrag, som rektor för skolan. Noterbart är att Maria Peterson blir rektor för förskolan på 75 procent och biträdande grundskolerektor på 25 procent.

- Thoren Framtid är en jättefin skola där det allra finaste är att elevperspektivet är så stort. Alla våra 450 elever är så omhuldade och det stora hjärtat genomsyrar allt. Jag kommer ödmjuk in i det här och betraktar det som är och att det fungerar fint. Jag behöver inte vända någon Finlandsfärja när jag kommer in utan jag kommer in i en verksamhet som tuffar på fint.

Den nya rektorn har varit på Thoren Framtid sedan den 1 juni och kan nu summera sin första termin som bedrivits under speciella omständigheter i samhället, även om just Thoren Framtid i Ronneby varit relativt förskonade från covid-19.

- Pandemin gör det svårt på många olika sätt. Det är svårt att möta allas känslor och oro, som finns både hos elever, vårdnadshavare och medarbetare, samtidigt som vi ska bedriva skolverksamhet. Det är som att krishantera hela tiden i en okänd kris där vi inte har någon mall att gå efter, säger Anna och fortsätter:

- Det är många aktörer inblandade men det är lärorikt, utvecklande och vi får vara på tå hela tiden. Det är tufft och jag vill ge en fantastisk eloge till alla medarbetare som verkligen steppat upp och täckt upp för kollegor, trots att alla redan drar stora lass. Men med det stora hjärtat löser vi det, säger Anna Karlsson.

• thoren framtid

ThorenGruppen AB är ett norrländskt familjeägt utvecklingsföretag med stort samhällsengagemang. Företaget grundades 1999 och har expanderat varje år. Idag har vi över 2 000 medarbetare och 16 000 elever/deltagare inom våra utbildningsverksamheter.