Kvalitetsstämpel för Astars byggutbildningar i norr

Astars byggutbildningar i Luleå, Skellefteå och Umeå drog i gång 2019. Nu har de för andra året i rad fått en fin kvalitetsstämpel då utbildningarna blivit certifierade av byggbranschens yrkesnämnd, BYN.
- Det är en riktig kvalitetsstämpel för oss, säger Fredrik Eklund, enhetschef för Astar i Luleå och Skellefteå.

Byggbranschens yrkesnämnd (BYN) arbetar för att det inom bygg- och anläggningsbranschen ska finnas välutbildade och kompetenta yrkesarbetare, som kan utvecklas och anta framtidens utmaningar.

Branschens behov av arbetskraft är stort och Astars byggutbildningar är populära. Den 15 februari är det exempelvis kursstart för en byggklass med 18 elever på Astar i Luleå. Byggutbildningarna i Umeå, Skellefteå och Luleå har nu också för andra året i rad blivit BYN-certifierade, vilket betyder att de är godkända utbildningsgivare av byggbranschens yrkesnämnd.

- Det här betyder att branschorganisationen BYN står bakom oss och att vår utbildning är kvalitetssäkrad. Vi hade den här certifieringen redan förra året och nu har vi blivit godkända ett år till vilket känns riktigt bra, säger Astars Fredrik Eklund.

- Vi drog i gång på alla tre orter 2019 och vi har jobbat hårt sedan starten för att ha högkvalitativa utbildningar. Det här är ett kvitto på det, säger Fredrik.

• Vuxenutbildning

• Norrbotten

ThorenGruppen AB är ett norrländskt familjeägt utvecklingsföretag med stort samhällsengagemang. Företaget grundades 1999 och har expanderat varje år. Idag har vi över 2 000 medarbetare och 16 000 elever/deltagare inom våra utbildningsverksamheter.