Viktig anbudsvinst ger Astar förnyat förtroende i Umeå och Skellefteå

Här är ett glädjebesked från Västerbotten. Astar fortsätter sin verksamhet i Umeå och Skellefteå. Astar vann flera viktiga områden till den kommande fyraårsperioden – där de också börjar med distansutbildningar.
- Vi har ju fått öva på distans- och fjärrlösningar det senaste året och det blir kul att börja med rena distansutbildningar, säger Fredrik Eklund, enhetschef för Astar i Skellefteå.

Astar i Umeå och Skellefteå kan ladda för fyra nya kommunala vuxenutbildningsår. Efter den nyligen avslutade anbudstiden så kan vi konstatera att Astar får behålla bygg- och anläggning, restaurang och livsmedel, el- och energi samt VVS-utbildningarna. Dessutom vann Astar ett nytt område vilket innebär att de nu för första gången får ansvar för hantverk (frisör och florist).

- Det känns magiskt så klart att ha ett avtal för tredje gången på raken. Vi har ett jättebra samarbete med kommunen här och de litar på att vi gör ett bra jobb, säger Hans Brändström, enhetschef för Astar i Umeå.

En stor nyhet är också att Astar i Umeå och Skellefteå nu börjar erbjuda distansutbildningar och det inom ovan nämnda områden samt industriteknik.

- Det är kul att vi vann mycket på distans i de här två avtalen, det har vi ju inte haft tidigare men vi har ju fått öva på det under pandemin. Sedan känns det också roligt att vi för första gången vann hantverk och ska få utbilda inom det, säger Fredrik Eklund, enhetschef för Astar i Skellefteå.

Marja Giheden är en av Astars verksamhetschefer och hon kommenterar det glada beskedet så här:

- Vi har etablerade och välfungerande verksamheter i både Umeå och Skellefteå och vi är förstås superglada att vi får behålla våra verksamheter i och med denna anbudsvinst. Det känns spännande med distansspåret och det blir även kul att vi får hålla i hantverksprogrammet och då främst frisör, det känns som ett kul tillskott, säger hon.

Det nya avtalet börjar gälla den 1 januari 2022 och gäller i 2+1+1 år. Astar har verksamhet i Umeå och Skellefteå men upphandlingen gäller även för Bjurholm, Dorotea, Nordmaling, Norsjö, Robertsfors, Vilhelmina, Vindeln, Vännäs och Åsele kommun.

• Vuxenutbildning

• Västerbotten

ThorenGruppen AB är ett norrländskt familjeägt utvecklingsföretag med stort samhällsengagemang. Företaget grundades 1999 och har expanderat varje år. Idag har vi över 2 000 medarbetare och 16 000 elever/deltagare inom våra utbildningsverksamheter.