Thule Adventure Team silvermedaljörer i VM

Efter fem dygn och 520 km genom de franska alperna ner till medelhavet gick Thule Adventure Team i mål som andra lag i årets upplaga av världsmästerskapen i Adventure Racing. Åter igen visar de att de representerar den absoluta eliten i multisport. Flera av de svenska lagen gick det bra för, men ingen av de andra rådde på Thule Adventure Team som slutade på en andraplats.

– Vi lyckades inte försvara vår titel som världsmästare, men jag är oerhört stolt över vår insats och laget har verkligen gett max i flera dygn under extrema förhållanden. Vår sammanhållning inom laget var helt avgörande för att vi ens skulle ta oss i mål. Denna tävling var nog den mest krävande jag varit med om i min karriär. Den tuffa terrängen, den höga höjden och det extremt höga tempot i kombination med en mycket svår navigering under nattetapperna gjorde tävlingen svår, säger Martin Flinta, lagkapten i Thule Adventure Team.

Konkurrensen var tuffare än någonsin och eliten i multisport deltog i ett världsmästerskap som bestod av klättring, trekking, navigering, MTB-cykling, rafting och kajak till havs samt enormt ansträngande, men otroligt vackra strapatser genom alperna. Tävlingens svårighetsgrad ledde till att flertalet lag fick bryta på grund av utmattning och skador. Över hälften av rutten, mellan l’Argentière-la-Bessée and Roquebrune-Cap Martin, var förlagd på mer än 2000 meters höjd – varav den högsta passagen en glaciär på 3200 meters höjd. Banan var således hisnande vacker, men det innebar också att temperaturen var nere på minusgrader under delar av loppet.

Det blev tidigt känt att Martin hade stora problem med sina fötter och plågades av blåsor som täckte större delen av vänster fotsula samt öppna sår på tår och hälar.

– Under tävlingens första tre dygn sov jag bokstavligen inte alls på grund av smärtan i mina fötter som trekkingen orsakade. På grund av sömnbristen somnade jag därför cyklandes flera gånger och trillade av. Vi var nära och bryta ett tag men tog oss samman och fortsatte kämpa vilket jag är enormt glad för. Utan vår fantastiska lagsammanhållning hade det inte gått, fortsätter Martin.

Det Nya Zeeländska laget Team Seagate tog kommando tidigt i tävlingen med Thule Adventure Team och Raid Quechua, från Frankrike, tätt efter. Dessa tre lag klarade sig genom första dagens rafting felfritt och undvek därmed nattzonen, vilket innebar att de fick ett försprång till övriga lag som tvingades till ett extra stopp innan den obligatoriska vilan. Andra dagens trekking på glaciären var väldigt krävande och flertalet lag bröt loppet redan dag två. Natten till dag tre ställde höga krav på navigeringen på cykelsträckan och flera lag cyklade vilse och tappade tid.

Dagen efter ökade däremot Thule Adventure Team tempot trots Martins skador och lyckades ta in på Seagate. De fortsatte att jaga dem hela vägen till målsnöret och slutade som tvåa, bara fyra timmar efter vinnarna.

Om Thule Adventure Team
Thule Adventure Team har sin bas i Göteborg och består av fem multisportare – svenskarna Martin Flinta, Per Vestling och Eva Nyström samt Jacky Boisset och Myriam Guillot från Frankrike. Tillsammans har de en imponerande meritlista och tillhör den absoluta världseliten inom multisport. Var och en av medlemmarna i Thule Adventure Team tränar minst 30-40 timmar per vecka för skapa sig en uthållighet i världsklass anpassade för de blandade discipliner som ingår i sporten.

För mer information vänligen kontakta:
Tina Liselius, PR & Event Manager
Email: tina.liselius@thule.com
Telefon: 070 090 26 52
För mer information om Thules produkter: www.thule.com

• multisport
  • per vestling