​Bekräftat fall av coronasmittad patient på Norrtälje sjukhus

​Bekräftat fall av coronasmittad patient på Norrtälje sjukhus

Under natten till tisdag visade provsvar att en patient på Norrtälje sjukhus är smittad av coronaviruset, covid-19. Norrtälje sjukhus är nu i planerat stabsläge.

Den provtagna patienten vårdas isolerat och tillståndet är stabilt. Ytterligare uppgifter om patientens symtom, identitet och övriga detaljer om patientens vistelse på Norrtälje sjukhus kommer inte att lämnas, av hänsyn till patientsekretessen.

– Norrtälje sjukhus håller öppet och bedriver verksamhet med fokus på akut och nödvändig vård. Vi hanterar fallet enligt våra och Region Stockholms rutiner och har vidtagit åtgärder för att upprätthålla patientsäkerheten och minska risken för smittspridning på sjukhuset, säger Efva Lagerstedt, vice VD och sjukhuschef.

Sjukhuset i planerat stabsläge

Norrtälje sjukhus har en längre tid arbetat i ett stabsliknande läge med anledning av coronaviruset, covid-19. Sjukhuset har nu gått upp i formellt stabsläge för att på ett än mer effektivt sätt kunna mobilisera resurser och vid behov göra nödvändiga prioriteringar.

Stabsläget underlättar också samarbetet inom sjukhuset samt med Region Stockholms regionala särskilda sjukvårdsledning.

– Det här är en situation som vi har förberett oss för. Vi har etablerade riktlinjer för hur vi hanterar patienter med smittsamma sjukdomar och samverkar nära med smittskydd Stockholm och övriga akutsjukvården i Region Stockholm, säger Susanne Bergenbrant Glas, chefläkare för Norrtälje sjukhus och Tiohundra AB.

Frågor och rådgivning om coronaviruset

Om du har frågor om coronaviruset, ring 113 13. Om du har förkylningssymtom, stanna hemma för att undvika att smitta andra. Följ Folkhälsomyndighetens råd. Blir du allvarligt sjuk med andningssvårigheter, feber och hosta, kontakta 1177 Vårdguiden för vägledning och hänvisning till rätt vård.

Norrtäljemodellen är uppmärksammad såväl här hemma som internationellt, och lyfts fram av socialdepartementet som en förebild att ta efter för övriga kommuner, landsting och regioner.

Tiohundra AB ägs av kommunalförbundet Sjukvård och omsorg i Norrtälje, ett samarbete mellan Region Stockholm och Norrtälje kommun. Med ca 2 300 fast anställda är vi kommunens största arbetsgivare.