Fall av covid-19 förekommer bland annat på Sjöglimtens korttidsboende på Ros i Norrtälje.

​Fall av covid-19 på fyra av Tiohundras äldreboenden

Måndagen den 7 december förekommer fall av covid-19 på fyra av Tiohundras äldre- och korttidsboenden. Smittspårning pågår bland både boende och personal enligt gällande rutiner.

– Under våren hade vi mycket få fall av smitta på våra tio äldreboenden. Den senaste tiden har vi sett en ökande samhällsspridning i vår kommun vilket nu dessvärre också syns i form av flera fall av covid-19 på våra boenden, säger Peter Graf, vd för Tiohundra.

Smittade vårdas isolerat

Måndagen den 7 december var fem boende konstaterat smittade på Sjöglimtens korttidsboende. Alla nio boende på den aktuella avdelningen vårdas isolerat i enkelrum för att undvika fortsatt smittspridning.

Dessutom finns enstaka fall av smitta på äldreboendena Birgittagården, Ängsgården och Eneberg. Merparten av de smittade har lindriga symtom.

Även bland medarbetarna förekommer fall av konstaterad covid-19.

– Vid varje bekräftat fall inleds smittspårning och provtagning för att snabbt upptäcka eventuella nya fall, säger Ulrika Karlsson, verksamhetschef för Tiohundras vård- och omsorgsboenden.

Samverkan med Vårdhygien

Konstaterat och misstänkt smittade vårdas alltid isolerat. Verksamheten har ett nära samarbete med vårdhygien, smittskydd Stockholm och medicinskt ansvarig sjuksköterska vid kommunalförbundet Sjukvård och omsorg i Norrtälje.

– Vi kan inte veta säkert hur smittan har kommit in på våra boenden. Vår personal använder skyddsutrustning enligt gällande riktlinjer och är hemma från jobbet vid minsta symtom. Vi avråder också från besök, och vid de besök som ändå görs finns noggranna regler för att de ska kunna genomföras på ett säkert sätt. Men den smittspridning som nu sker i samhället innebär en ökad risk för alla invånare, även de som bor på ett äldreboende, säger Ulrika Karlsson.

Tiohundra AB ägs av kommunalförbundet Sjukvård och omsorg i Norrtälje, ett samarbete mellan Region Stockholm och Norrtälje kommun. Vår vision är Hälsa, vård och omsorg där du är.