Ingmar Wallén och Bengt Simonsson från Teknikmarknad med en av de trådlösa rörelsedetektorerna.

​Framtidens trygghetslarm utvecklas i samarbete med TioHundra AB

Ett gränsöverskridande vårdbolag och en ensligt belägen stuga i Roslagens skärgård är viktiga ingredienser när framtidens teknik för förebyggande insatser inom sjukvård och omsorg ska utvecklas.

Om två år kommer femte generationens mobilnät, 5G, vara i drift i Stockholmsområdet. Då öppnar sig fler möjligheter för överföring av stora datamängder och ständigt uppkopplad teknisk utrustning.

För att vara redo simulerar Användarföreningen, en rikstäckande utvecklingsarena för ny teknik inom äldreomsorgen, redan 5G i ett projekt där målet är att Norden ska bli ledande på 5G inom vård- och omsorgssektorn. Det är här samarbetet med TioHundra AB kommer in i bilden.

– TioHundra är en av spjutspetsarna i Sverige när det gäller sammanhållen vård och omsorg. Särskilt intressant är bolagets fokus på förebyggande insatser – att sätta in tidiga insatser när man ser att någon är på väg att tappa hälsan.

Det säger Bengt Simonsson, forsknings- och marknadschef på Teknikmarknad, som är en avknoppning från Kungliga Tekniska Högskolan och teknisk samordnare i Användarföreningen.

Larmcentral 2.0

Ett av de områden som nu utvecklas har arbetsnamnet ”Larmcentral 2.0” och innebär att rörelsedetektorer placeras ut i bostaden hos den äldre.

– Vi börjar med att spela in en typvecka för att registrera hur de boende normalt sett rör sig i hemmets olika rum, säger Bengt Simonsson.

Om det sker stora avvikelser från mönstret – till exempel att den boende varit på toaletten i två timmar – går larmet. Eftersom tekniken inte minst är tänkt att användas på avlägsna platser, långt från samhällets ordinarie sjukvårds- och omsorgsverksamheter, gäller det att bygga upp lokala nätverk med larmmottagare.

– I första hand larmas en anhörig. Om inte den närstående kvitterar larmet går det kanske vidare till en granne eller en volontär i närområdet. Det kan också bli aktuellt att ansluta vård- och omsorgsverksamheter. Utmaningen blir att skapa ett nätverk utan att för den skull hota den personliga integriteten – hela tiden med målet att öka livskvaliteten, säger Bengt Simonsson.

Registrerar trender

Sensorerna i bostaden kan också registrera trender i den äldres beteende.

– Om tiden som tillbringas i köket kontinuerligt minskar kanske man kan misstänka slarv med kosten.

En digital, uppkopplad sängvåg – som också ska testas i samarbete med TioHundra – fyller samma funktion, att upptäcka undernäring i ett tidigt skede.

Hemma hos Ingmar Wallén och Kerstin Modin på Brokholmen, en halvö på södra Yxlan i Roslagens skärgård, är nu rörelsedetektorerna på plats och i färd med att samla in data.

Ingmar Wallén är engagerad i sjukvårds- och omsorgsfrågor i Norrtälje kommun, och har tidigare bland annat varit medborgarrepresentant i arbetet med TioHundras verksamhetsplan för 2017. När han fick frågan om att bli testpilot för det nya teknikprojektet tvekade han inte.

– Det är ju spännande, tycker både han och sambon Kerstin Modin.

Ökad trygghet

För att ta sig till parets stuga krävs färd med både bilfärja och båt. De tekniska lösningarna kan innebära en ökad trygghet.

– Om man drullat omkull och blivit liggande – då kan det här betyda väldigt mycket, när väl systemet utvecklats och fungerar fullt ut, säger Ingmar Wallén.

Ingmar Wallén styr sin båt med van hand över fjärden.

Bengt Simonsson är säker på att behovet av alternativa lösningar till dagens trygghetslarm och hemtjänstinsatser kommer att öka.

– Vi kommer att få ett stort antal äldre som bor till exempel i skärgården, där avstånden är långa och isen ibland varken bär eller brister. Där gäller det att tekniken är på plats och fungerar när den verkligen behövs.

TioHundra AB:s VD Peter Graf betonar vikten av att insatser sätts in i tid.

– Det förebyggande arbetet är av största vikt för att undvika onödigt lidande och för att vi ska kunna använda sjukvårdens och omsorgens resurser på bästa sätt. För att lyckas är vi beroende av att tidigt få indikationer när någon är på väg att tappa hälsan. Här kommer den nya tekniken in i bilden och blir ett självklart hjälpmedel, säger Peter Graf.