"Genom att lägga upp maten på ett trevligt sätt stimulerar man aptiten, vilket ofta är särskilt viktigt i våra verksamheter" säger Rickard Hållén, enhetsledare i Tiohundras kök.

​Matbilder underlättar servering på äldreboenden och sjukhus

För att stötta äldreboendena och Norrtälje sjukhus i arbetet med mat har Tiohundras kök tagit bilder med serveringsförslag på hela 370 rätter. ”Man äter med alla sinnen, och uppläggningen bidrar till aptiten” säger Rickard Hållén, enhetsledare i köket.

I köket på ROS är det full aktivitet inför lunchen. Dagens rätt är kolja med räkor, dill och potatis. Rickard Hållén, enhetsledare i köket, ställer fram en blå och en vit tallrik bredvid varandra.

– Hur man lägger upp maten bidrar till måltidsupplevelsen. Ögat har till exempel lättare att uppfatta maten om man använder en kontrasttallrik, säger Rickard Hållén. För att visa lägger han upp fisken – först på den vita tallriken och sedan på den blå, där kontrasten genast blir mycket tydligare.

Kolja med räkor, dill och potatis - serverad på olika sätt.

Stöd för verksamheterna
För att underlätta vid serveringen har köket tagit 370 bilder med serveringsförslag på olika maträtter. Bilderna, som kommer att uppdateras allt eftersom menyn förändras, ligger i det kostdatasystem som används till exempel vid beställning och kommunikation med köket. Systemet räknar också ut näringsinnehållet i maten.

– Målet med det här arbetet är att vara ett så bra stöd som vi bara kan för verksamheterna: äldreboendena och sjukhuset, säger Lars Patrik Svensson, som är kock, biträdande enhetsledare och ansvarig för kostdatasystemet i köket på ROS.

"Det här är ett levande arbete och framöver kommer vi att komplettera med fler tips kring maträtterna" säger Lars Patrik Svensson, som är kock, biträdande enhetsledare och ansvarig för kostdatasystemet i Tiohundras kök.

Rött väcker intresse
Rickard garnerar koljan med en bit röd paprika och förklarar att rött är en färg som väcker intresse.

– Det är verkligen sant att man äter med alla sinnen, och för personer som redan har dålig aptit gäller det att stimulera den, till exempel genom att lägga upp på ett aptitligt sätt.

Han fortsätter:

– Man kan också tänka på att såsen ska ligga på proteinet, i det här fallet fisken, så att det inte blir torrt och att man inte lägger upp för stora portioner. Annars kan det bli övermäktigt för någon med dålig aptit.

Nästa steg blir fler tips
Arbetet med systemet fortsätter. Måltidsbilderna ska nu kompletteras med ytterligare tips, förklarar Lars Patrik Svensson.

– Det kan handla om tips på hur man näringsberikar en måltid ytterligare. Eller på hur man garnerar på olika sätt, säger han och toppar koljan med en sista kvist dill, innan den är klar för servering.

Ett unikt vårdbolag

Tiohundra AB ägs av kommunalförbundet Sjukvård och omsorg i Norrtälje, ett samarbete mellan Region Stockholm och Norrtälje kommun. Vår vision är Hälsa, vård och omsorg där du är.