​Nöjda patienter på Norrtälje sjukhus

​Nöjda patienter på Norrtälje sjukhus

Norrtälje sjukhus får goda omdömen i den senaste patientenkäten. Sjukhusets mottagningar har bättre resultat än såväl riks- som landstingssnittet på samtliga områden.

Nationella patientenkäten skickas årligen ut till ett stort antal patienter som besökt en sjukhusmottagning eller varit inlagda på sjukhus.

Resultatet av 2016 års enkät visar att patienterna är nöjda med vården på Norrtälje sjukhus, som får högt betyg inom samtliga frågeområden. Öppenvården, alltså sjukhusets mottagningar, får bättre resultat än snittet för såväl hela landet som för sjukhusen inom Stockholms läns landsting.

Också när det gäller slutenvården, alltså vård på sjukhusets vårdavdelningar, får Norrtälje sjukhus mycket goda omdömen av patienterna. På fem av sju områden får slutenvården i Norrtälje högre andel positiva svar än riks- och länssnittet.

I länstoppen

– Det är oerhört glädjande för oss att patienterna uppskattar den högkvalitativa vård vi kan erbjuda i Norrtälje. Jag vill rikta ett stort tack till sjukhusets medarbetare, vars fantastiska insatser ligger bakom de fina resultaten, säger Efva Lagerstedt, vice VD i TioHundra AB, med särskilt ansvar för verksamheten på Norrtälje sjukhus.

När patienterna får uppge hur nöjda de som helhet är med vården, hamnar Norrtälje sjukhus i topp, jämfört med länets övriga akutsjukhus.

När det gäller helhetsbetyget från slutenvårdspatienterna är 89 procent av svaren positiva, en toppnotering som delas med Capio S:t Görans sjukhus. När det gäller patienternas helhetsintryck av öppenvården är andelen positiva svar hela 92 procent. Här delar Norrtälje sjukhus topplaceringen med Södertälje.

Bra bemötande och hög tillgänglighet

Respekt, bemötande och tillgänglighet är områden där Norrtälje sjukhus får särskilt goda omdömen av patienterna.

– Vi är ett litet sjukhus, med korta beslutsvägar, effektivt samarbete mellan enheterna och medarbetare som trivs på jobbet. Allt detta spelar förstås in och ger ett gott klimat som också våra patienter märker av, säger Efva Lagerstedt.

När det gäller delaktighet och involvering inom slutenvården, är Norrtäljes resultat (75 procent positiva svar) bäst av länets sjukhus, och högre än riks- och länssnittet. Här finns ändå mer att göra, konstaterar Efva Lagerstedt.

– Vi arbetar just nu mycket målmedvetet för ökad patientsamverkan och delaktighet. Vi vill ha ett partnerskap som innebär ökad jämlikhet mellan patient och vårdgivare, och kommer därför att bjuda in patienter att medverka aktivt i våra kommande förbättringsarbeten. Dessutom vill vi göra några medborgare delaktiga när vi tar fram sjukhusets verksamhetsplan för 2017, säger Efva Lagerstedt.

Resultat ur patientenkäten för Norrtälje sjukhus, slutenvård

(Andel positiva svar i procent)

• Helhetsintryck 89 % (SLL 87 %, riket 88 %)
  • Emotionellt stöd 85 % (SLL 86 %, riket 87 %)
  • Delaktighet och involvering 75 % (SLL 73 %, riket 73 %)
  • Respekt och bemötande 85 % (SLL 83 %, riket 84 %)
  • Kontinuitet och koordinering 85 % (SLL 85 %, riket 86 %)
  • Information och kunskap 79 % (SLL 78 %, riket 78 %)
  • Tillgänglighet 89 % (SLL 87 %, riket 88 %)

Resultat ur patientenkäten för Norrtälje sjukhus, öppenvård

(Andel positiva svar i procent)

• Helhetsintryck 92 % (SLL 89 %, riket 90 %)
  • Emotionellt stöd 85 % (SLL 83 %, riket 84 %)
  • Delaktighet och involvering 85 % (SLL 81 %, riket 81 %)
  • Respekt och bemötande 92 % (SLL 89 %, riket 89 %)
  • Kontinuitet och koordinering 86 % (SLL 85 %, riket 85 %)
  • Information och kunskap 86 % (SLL 82 %, riket 82 %)
  • Tillgänglighet 91 % (SLL 89 %, riket 88 %)

Det här är TioHundra

Vi har en årlig omsättning på 1,5 miljarder och ca 2 300 fast anställda, vilket gör oss till kommunens största arbetsgivare. Vi ägs av kommunalförbundet Sjukvård och omsorg i Norrtälje, ett samarbete mellan Stockholms läns landsting och Norrtälje kommun.