Norrtälje sjukhus vinner livsviktig tid

Norrtälje sjukhus vinner livsviktig tid

Norrtälje sjukhus har mer än halverat tiden från strokepatientens ankomst till dess en propplösande behandling kan sättas in. Det kan innebära skillnaden mellan ett omedelbart tillfrisknande och år av rehabilitering.

Inför den internationella strokedagen tisdagen den 13 maj vill Ann Engquist, överläkare på medicinkliniken vid Norrtälje sjukhus, slå ett slag för vikten av att snabbt komma till sjukhus vid tecken på stroke.

Några exempel på symtom att vara uppmärksam på:

• Plötsligt svårt att tala.
  • Svag i ena armen.
  • Ena mungipan hänger.

– Åk till sjukhus så fort som möjligt! Det ska gå undan. Då kan vi nå alldeles utmärkta resultat och patienten kan snabbt bli nästan helt återställd, säger Ann Engquist.

Ta symtomen på allvar!

Hon poängterar vikten av att söka sjukvård även om symtomen är övergående. Det kan då ha varit fråga om en så kallad tia, som kan vara en förvarning om en begynnande stroke.

– Tänkt inte att ”det var nog ingenting”. Åk till sjukhus, vi har bra behandlingsprogram som reducerar risken att insjukna i stroke efter en tia.

Snabb behandling avgörande

När en blodpropp täppt till ett av kärlen i hjärnan är det av största vikt att snabbt påbörja en proppupplösande behandling, så kallad trombolys. Men det är mycket som ska hinnas med innan behandlingen kan påbörjas. För att utesluta att det inte är en blödning som orsakat symtomen måste en skiktröntgen göras.

– Tiden för proppupplösande behandling hade ökat till en timme hos oss. Det fanns skäl att se över våra rutiner. Ett litet sjukhus med korta avstånd har alla förutsättningar att korta tiden, säger Katarina Sjöström, kvalitetsutvecklare vid medicinkliniken.

Ändrat arbetssätt

En arbetsgrupp inom sjukhuset arbetade fram en ny process, som mer än halverade den så kallade door-to-needle-tiden. Alla moment utförs fortfarande, men i annan ordningsföljd.

– Den stora förändringen är att mycket av det som förr gjordes direkt vid ankomst till akuten, nu görs efter röntgen istället, medan vi väntar på röntgensvaret. Det sparar många avgörande minuter, säger Katarina Sjöström.

Från en timme till 22 minuter

En tidigt insatt trombolysbehandling kan innebära att patienten tillfrisknar i det närmaste omedelbart. En timmes väntan kan istället medföra månader eller till och med år av rehabilitering – och patienten riskerar att aldrig bli helt återställd.

Sedan den nya processen infördes i februari har sex patienter fått trombolysbehandling på Norrtälje sjukhus. Mediantiden för behandlingarna är 23,5 minuter. Rekordet är 22 minuter.

Film om stroketrombolysprocessen på Norrtälje sjukhus:

”Plötsligt låg jag bara där”

Bernt Frödin från Norrtälje drabbades av stroke i början på året.

– Jag skulle ut och hugga i skogen och höll på att lasta bilen. Plötsligt så låg jag bara där, jag ramlade och kom inte upp. Efter en kvart hittade min fru mig där jag låg. Hon förstod allvaret och ringde efter ambulans.

Bernt Frödin fick snabbt komma till röntgen, där det konstaterades att han drabbats av en stor stroke. I dag är han i det närmaste helt återställd.

– Min smala lycka var att jag kom in till sjukhus och undersöktes snabbt, så att jag slapp större bestående men.

Se och hör Bernt Frödin berätta: