Överläkaren om organdonation: "En lever kan bli över 120 år gammal"

Överläkaren om organdonation: "En lever kan bli över 120 år gammal"

7-13 november är det Donationsveckan, som syftar till att få fler att ta ställning till organdonation. Varje år dör 30-40 personer i Sverige i väntan på ett organ. Samtidigt kan en enda organdonator rädda livet på upp till till åtta personer. Hur är det egentligen med svenskarnas donationsvilja och hur gör man för att förmedla sin önskan? I det senaste avsnittet av Tiohundrapodden medverkar överläkare Sune Forsberg, som har lång erfarenhet av donationsfrågor.

Sune Forsberg är överläkare, forskare och verksamhetschef för anestesi, operation och intensivvård vid Norrtälje sjukhus, där ett antal donationsprocesser fullföljs varje år. I sitt arbete som ansvarig på intensivvårdsavdelningen kommer han i kontakt med de patienter som kan bli aktuella för organdonation. Han har länge varit engagerad i frågor som rör donation och delar i podden med sig både av historia och spaning framåt.

Prata med närstående

I Tiohundrapodden betonar han vikten av att våga prata med närstående och anhöriga om organdonation för att göra sin vilja känd. Man kan också registrera sig i Donationsregistret. Sune Forsberg säger också att man inte ska anta att man inte kan bli donator på grund av till exempel ålder eller en kronisk sjukdom. Det kan sjukvården senare utreda.

Jag tycker inte att man ska ta ställning genom att säga nej för att man inte tror att man kan bli donator.

Ålder behöver inte vara ett hinder

Många tänker att de är för gamla för att donera, men Sune förklarar att det inte behöver vara ett hinder. Till exempel har en 87-åring i Sverige donerat sina organ.

En lever, om man är frisk, kan bli över 120 år gammal, berättar Sune Forsberg.

Poddavsnittet om organdonation

Alla poddavsnitt

Ett unikt vårdbolag

Tiohundra AB ägs av kommunalförbundet Sjukvård och omsorg i Norrtälje, ett samarbete mellan Region Stockholm och Norrtälje kommun. Vår vision är Hälsa, vård och omsorg där du är.