Frida Walter, Nina Walter, John Sundborg och Pernilla Mattsson är fyra av de nyanställda sjuksköterskorna på avdelning 3.

​Operationerna igång tack vare nyanställda sjuksköterskor

Mitt i andra vågen av pandemin förstärktes kirurgavdelningen på Norrtälje sjukhus med flera nya sjuksköterskor. När nu bemanningen förbättrats kan fler vårdplatser öppnas för patienter som i många fall väntat länge på sin operation.

– Det var som att komma in mitt i en storm. Men det gick bra, inte minst tack vare avdelningens rutinerade undersköterskor, som i många fall jobbat länge och vet precis hur allting fungerar, säger Nina Walter, en av de nyanställda sjuksköterskorna på avdelning 3.

Rutin har hon också gott om själv, efter att ha arbetat som sjuksköterska i över 30 år, på bland annat akuten och olika mottagningar men också på trean, sjukhusets kirurgavdelning. När hon i höstas såg att avdelningen behövde nya medarbetare, tvekade hon inte länge.

Porträttfoto av kvinna i sjukhuskläder.

– Jag har inte ångrat en sekund att jag kom tillbaka hit. Jag har alltid trivts bra på Norrtälje sjukhus. Här finns en känsla av att allt går att fixa, det går att ringa vem som helst. Även om det såklart märks att många är trötta nu, efter det här tuffa året, säger Nina Walter (bilden).

Klar för ett år sedan

Ny på avdelningen är också hennes dotter Frida Walter, som för ett år sedan blev klar med sin sjuksköterskeutbildning vid Högskolan i Gävle. Slumpen gjorde att även Frida började jobba på avdelning 3.

– Det har varit speciellt eftersom pandemin gjort att vi vårdat många olika patientgrupper. Det är först nu vi börjar gå mot ett normalläge där vi framförallt har kirurgpatienter inlagda, säger Frida Walter.

Att tillfälligt få vårda också medicinpatienter har varit givande, tycker hon.

– Just bredden, att vi som litet sjukhus inte kan vara lika nischade, gör att man lär sig mer och får en bättre helhetssyn, säger Frida Walter.

Blev kvar efter praktiken

Från Högskolan i Gävle kommer också Pernilla Mattsson, som gjorde sin slutpraktik på avdelning 3 och trivdes så bra att hon stannade kvar.

– Även om det varit rörigt ibland har jag hela tiden blivit väl omhändertagen, säger Pernilla Mattsson, som tidigare främst jobbat som undersköterska inom LSS.

Tack vare den lyckade rekryteringen har enhetschef Kim Rangemo nu kunnat öppna åtta nya vårdplatser. De kommer väl till pass när den vårdkö pandemin har skapat nu ska betas av.

– Nu har vi ett bra personalläge. Det som återstår är att lösa nattbemanningen långsiktigt, men här får vi god hjälp av andra avdelningar som lånar ut medarbetare så att vi kan hålla våra platser öppna och komma igång med den planerade kirurgin igen, säger Kim Rangemo.

Man i sjukvårdskläder.

– Det känns verkligen bra att få vara delaktig i detta viktiga arbete. Jag trivs jättebra, säger John Sundborg (bilden), som blev färdig med sin utbildning på Mälardalens högskola förra året och nu fått sin första anställning som sjuksköterska på avdelning 3.

Åtta nya sjuksköterskor anställda

Under vintern har avdelning 3 kunnat anställa åtta nya sjuksköterskor. Även andra vårdavdelningar på sjukhuset har gjort lyckade rekryteringar den senaste tiden.

– Det är verkligen glädjande att vi nu har ett bättre personalläge än på länge. Det innebär att vi inte längre har behov av att använda inhyrd bemanningspersonal. Det är bra, inte bara ur ekonomisk synvinkel utan framförallt för att fast anställd personal ger oss en bättre kontinuitet och arbetsmiljö, säger Catarina Pommer, verksamhetschef på Norrtälje sjukhus.

Intresserad av att jobba i Tiohundra?

Alla lediga jobb i Tiohundra

Sjuksköterska i Tiohundra – lediga tjänster, intresseanmälan mm

Mer om att jobba i Tiohundra

Ett unikt vårdbolag

Tiohundra AB ägs av Kommunalförbundet Sjukvård och omsorg i Norrtälje, ett samarbete mellan Region Stockholm och Norrtälje kommun. Vår vision är Hälsa, vård och omsorg där du är.