Patienterna ger Norrtäljes akutmottagning toppbetyg

Patienterna ger Norrtäljes akutmottagning toppbetyg

Patienterna ger akuten på Norrtälje sjukhus toppbetyg i den nationella patientenkäten. För
tredje året i rad är resultatet bättre än såväl riks- som länssnittet.

Medarbetarna på länets nordligaste akutmottagning, som drivs av vårdbolaget TioHundra har all anledning att vara glada, nöjda och stolta, sedan de fått del av resultatet från 2013 års nationella patientenkät, där kunderna fått svara på frågor om till exempel bemötande, delaktighet, information och tillgänglighet.

Återigen utmärker sig Norrtälje sjukhus på ett positivt sätt, med bättre resultat än läns- och rikssnittet på samtliga frågeområden.

– En av fördelarna med att vi är ett mindre sjukhus är att personalgruppen är sammansvetsad och jobbar effektivt i team och även i nära samverkan med andra enheter på sjukhuset. Det tror jag även patienterna märker av, säger akutens chef Marianne Segevall.

Korta väntetider

På området tillgänglighet sticker Norrtälje ut extra positivt. Norrtäljes akutmottagning är känd för sina korta så kallade door-to-door-tider, alltså tiden från det att patienten kommer in på akuten tills besöket är avslutat. På Norrtälje sjukhus fick 81 procent av patienterna vård inom fyra timmar under 2013, att jämföras med 68 procent för hela Stockholms läns landsting.

Också när det gäller patienter över 80 år klarar är Norrtälje bättre än övriga sjukhus i länet, med siffran 74 procent mot 55 procent för hela SLL.

– Detta är alltså redan innan vi börjat se effekter av vår stora satsning på omhändertagandet av sköra äldre. Extra roligt är det också att dessa goda resultat verkar speglas i patientenkäten – kunderna uppskattar korta väntetider och ett snabbt omhändertagande, säger Efva Lagerstedt, verksamhetschef för akut- och diagnostikenheter.

Inte nog med att akuten återigen är bäst i test – jämfört med 2011 års siffror har mottagningen förbättrat sig på sju av åtta områden – medan det åttonde ligger kvar på samma höga nivå.

Välstädat sjukhus

Inte bara själva sjukvården gillas av patienterna, som också fått svara på frågor om miljön på mottagningen. Rent och snyggt, är omdömet.

– Det känns extra roligt för oss att städningen, som vi har i egen regi här på sjukhuset, får så högt betyg av våra patienter, säger akutens chef Marianne Segevall.

Det ständigt pågående förbättringsarbetet ska ge än bättre resultat vid framtida undersökningar, hoppas hon.

– Just nu undersöker vi till exempel möjligheten att kunna öppna en kassa till, så att vi kan korta kön till receptionen när trycket är extra hårt, säger Marianne Segevall.