Distriktssköterskorna ​Ingrid Eriksson (t v) och Liselott Österman tycker att biblioteket är en bra plats för samtalsgruppen. Det är viktigt för gruppdeltagarna att komma bort från vårdmiljön.

Samtalsgrupp - depressionsförebyggande för äldre

Varje vecka möter två distriktssköterskor från Norrtälje norra vårdcentral en grupp äldre på stadsbiblioteket i Norrtälje för att prata om livserfarenheter och positiva minnen. Målet är att förebygga djupare depression hos en målgrupp som inte alltid har en självklar plats i vården.

Distriktssköterskorna Ingrid Eriksson och Liselott Österman ställer i ordning stolarna i konferensrummet på andra våningen på Norrtälje stadsbibliotek. Det är ett ljust och trevligt rum. Om en stund kommer en grupp om cirka åtta personer, 65 år och äldre, hit för att sitta och prata med varandra. Idag är temat minnen från skoltiden.

Samtalsmetoden kallas reminiscens, vilket innebär att gruppdeltagarna berättar för varandra om sina tidigare livserfarenheter. Man tar del av varandras berättelser och resonerar kring dem.

– Samtalet är till en början styrt, vi försöker få gruppen att komma igång. Sen brukar de börja prata med varandra istället, vilket är målet, berättar Ingrid Eriksson.

Reminiscensterapi har visat sig ha positiva effekter både på deprimerade patienter och på sådana som har lättare depressionssymptom. Distriktssköterskor har i sin utbildning en grundläggande utbildning i äldrepsykiatri. Ingrid och Lotta har också genomgått en utbildning som handledare i metoden. Patienterna i den pågående samtalsgruppen kommer framför allt från TioHundras vårdcentraler i Norrtälje stad.

Förebygga depression

Målgruppen är äldre människor som är i riskzonen för att bli deprimerade. Risken för nedstämdhet ökar när man åldras, av olika orsaker. Det kan till exempel vara upplevelsen av ensamhet, sömnproblem och oro. Patienterna hamnar ofta lite snett i vården, till exempel på akuten med symptom knutna till depressionen – som magont.

– Det här arbetet handlar om att förebygga depression hos äldre, och att ge dem ett alternativ och möjlighet att träffa andra i liknande situation, förklarar Ingrid Eriksson.

Att komma bort från vårdmiljön är också viktigt, och här har samarbetet med Norrtälje stadsbibliotek varit mycket bra, berättar distriktssköterskorna.

Följer teman

Samtalen inleds med en avspänningsövning, något som gruppdeltagarna kan ha nytta av i vardagen. Eftersom sömnsvårigheter är vanligt bland äldre är det viktigt att kunna varva ner.

Varje samtal följer ett tema, till exempel skoltiden, ungdomstiden och vuxenlivet, och distriktssköterskorna försöker få deltagarna att fokusera på det positiva. Det är lätt att glömma bort vem man var tidigare när man blir deppig.

– Här försöker vi få deltagarna att tänka i nya banor genom att samtala med och lyssna på andra, säger Ingrid Eriksson och tillägger:

– Det är mycket ensamhetsproblematik och man fastnar kanske lätt i negativt tänk.

”Veckans höjdpunkt”

Närvaron i gruppen, som träffas sammanlagt tio gånger, har varit hög och många av deltagarna tycks uppskatta initiativet.

– Någon sa att det här är veckans höjdpunkt, säger Ingrid Eriksson. Både hon och Liselott Österman säger att de även själva får ut mycket av arbetet.

– All positiv feedback från deltagarna gör att det här känns väldigt meningsfullt.

Det här är TioHundra

Vi har en årlig omsättning på 1,5 miljarder och ca 2 300 fast anställda, vilket gör oss till kommunens största arbetsgivare. Vi ägs av kommunalförbundet Sjukvård och omsorg i Norrtälje, ett samarbete mellan Stockholms läns landsting och Norrtälje kommun.