Inom Tiohundra arbetar man aktivt för att minska mängden utskriven antibiotika.

​Stor minskning av onödig antibiotikautskrivning

Läkarna i Tiohundra skrev förra året ut nära tio procent mindre antibiotika, jämfört med 2015. Även kvaliteten i förskrivningarna har ökat, till exempel genom bättre val av antibiotikagrupp.

Inom Tiohundra skrevs 9,9 procent mindre antibiotika ut 2016, jämfört med 2015. Ett resultat som överträffade bolagets mål på 6,5 procent. Inom primärvården, där mycket av antibiotikan förskrivs, har man gjort särskilt stora minskningar. Det visar en rapport från Strama, samverkan mot antibiotikaresistens, där man har sammanställt antibiotikaförskrivningen vid 165 vårdcentraler i Stockholms län.

– Det är viktigt att minska den onödiga användningen av antibiotika för att minska resistensutvecklingen av bakterier, så att vi även fortsättningsvis kan ha verksamma läkemedel mot otäcka infektioner. I värsta fall kommer vi ha svårt att utföra operationer på grund av infektionsrisken, samt att många kommer att dö av det som vi idag anser är vanliga infektioner som man borde överleva, säger Malin Alenius som är chefsapotekare i Tiohundra.

Individuella mål

Strategin för att klara av minskningen har varit ett aktivt förbättringsarbete med specifika mål utifrån tidigare resultat. Under fyra års tid har man valt att delta i Stramas rapport, något som är frivilligt. I Norrtälje är Tiohundras vårdcentraler de enda som har rapporterat till Strama.

– Det är ett sätt för oss att få en överblick över hur vi faktiskt förskriver antibiotika. Resultaten ger oss förutsättningar att förbättra vårt arbete på alla nivåer, förklarar Lovisa Jäderlund Hagstedt, som är distriktsläkare, biträdande verksamhetschef och medicinskt ledningsansvarig inom Tiohundras primärvård. Hon fortsätter:

– Målen ligger både på verksamhetsnivå och på enhetsnivå. Man tittar på hur antibiotikaförskrivningen ser ut på varje vårdcentral och sätter sedan specifika mål för varje verksamhet. Varje enskild läkare tittar också på sin egen förskrivning av antibiotika. I augusti varje år håller man en fortbildning för såväl läkare som sköterskor, och i samband med det har man utifrån fjolårets resultat reflekterande samtal gällande antibiotikaförskrivningen.

Man har även tittat på hygienfaktorer på sjukhuset för att se om det går att minska risken för vårdrelaterade infektioner.

Samtliga vårdcentraler minskar

Samtliga vårdcentraler inom Tiohundra har minskat sin förskrivning. Vårdcentralen i Hallstavik har gjort en särskilt stor förbättring det senaste året.

– Resultaten visar också att kvaliteten i vår förskrivning också har ökat – så inte bara kvantiteten utan också val av antibiotikagrupp samt när antibiotika skall användas eller inte har också förbättrats i stort, säger Malin Alenius.

Minskningen har även funnits med som ett miljömål i Tiohundra. De resistenta bakterierna som orsakas av antibiotikan kan ha en negativ påverkan på miljön. När vi tar antibiotika kan hälften av medicinen gå opåverkad genom kroppen. Genom urinen hamnar den till slut i avloppsvatten. De resistenta bakterierna frodas i nivåerna av antibiotika som finns i avlopp och kan därmed spridas i naturen.

Norrtälje kommun var den kommun i Stockholms län som under 2016 gjorde den största minskningen av antalet antibiotikarecept per 1 000 invånare.

Det här är TioHundra

Vi har en årlig omsättning på 1,5 miljarder och ca 2 300 fast anställda, vilket gör oss till kommunens största arbetsgivare. Vi ägs av kommunalförbundet Sjukvård och omsorg i Norrtälje, ett samarbete mellan Stockholms läns landsting och Norrtälje kommun.